Vyučující
|
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přednášek/ cvičení : 1. Úvod do studia psychologie, předmět psychologie, psychologické metody, praktické ukázky 2. Základní psychologické pojmy navazující bezprostředně na neodkladnou péči, rysy charakteristické pro chování jednotlivce, skupiny, davu 3. ZZ a komunikace - zásady verbální komunikace s pacientem 4. ZZ a komunikace - složky neverbální kom.,význam jejich znalosti při práci s problémovým pacientem 5. ZZ a komunikace - chyby sociální percepce 6. ZZ a komunikace - práce v terénu 7. Psychologie v krizových situacích, péče o postižené v krizových centrech. Psychologická pomoc postiženým a pozůstalým. 8. Asertivita v práci ZZ - asertivní práva a povinnosti 9. Asertivita při práci ZZ - asertivní techniky 10. Asertivita při práci ZZ - praktický nácvik 11. Chyby sociální percepce 12. Hodnocení situací - obvyklé a neobvyklé varianty 13. Náročné životní situace - stres, management stresu 14. Náročné životní situace - syndrom burn-out 15. Náročné životní situace - význam volnočasových aktivit pro vyrovnanost a celkové podávání dobrého pracovního výkonu, kreativitou proti NŽS 16. Transakční analýza a její využití v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z obecné psychologie a psychologie osobnosti |
Výsledky učení |
---|
studenti: -adekvátně používají všechny formy verbální a neverbální komunikace, -správně použijí transakční analýzu, -rozliší asertivní, pasivní, agresivní jednání, -aktivně užívají správné formy komunikace v náročných životních situacích, -rozliší druhy sociálních skupin a popíše způsoby jejich vedení, -objasní aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. 2., oprav. vyd. v Chrudimi : MACH, 1991.
-
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Nakonečný, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2. rozš. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
|