Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie zdraví. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Somatické, psychické, duchovní a sociální aspekty zdraví. Přehled teorií zdraví. Zdravý životní styl. Programy psychologie zdraví. 2. Fyziologie stresu, první příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu. Analýza stresorů. Teorie životních událostí. 3. Vztah náročných životních situací a technik vyrovnávání se s nimi ke zdraví. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí. 4. Emocionalita a lidské zdraví. Vliv negativních emocí na zdraví. Emocionální poranění. Problematika odpuštění. 5. Syndrom vyhoření a jak mu čelit. Prevence ztráty nadšení. Minimalizace stresu prostřednictvím time-managementu. 6. Psychoneuroimunologie. Imunologie, imunitní systém a jeho funkce. Imunizace. Dysfunkce imunitního systému. Vztah imunitního systému a psychologických jevů. 7. Duševní hygiena a její význam v prevenci psychosomatických onemocnění. Pojem duševní hygiena. Obecné předpoklady duševní rovnováhy. Zralá osobnost. Sebevýchova. Diagnostika duševního zdraví. Neurózy, neuroticismus, neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. 8. Chování poškozující zdraví (kouření, alkoholismus, drogová závislost, sexuální promiskuita a rizikový sex, gamblerství, obezita, mentální anorexie, nehody a úrazy). 9. Zvyšování odolnosti vůči stresu změnou postoje, zvyšováním sebedůvěry, sociální pomocí. Teorie sociální opory. 10. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita jako obrana proti stresu. Agresivita a šikana jako sociálně patologické jevy poškozující zdraví. 11. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Role výživy v prevenci onemocnění. Význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Strava pro relaxaci. 12. Alfa aktivita mozku, zdravý spánek, autoregulační a relaxační techniky. Mentální trénink. Využití práce s podvědomím pro uzdravování a prevenci nemocí. 13. Plán prevence a posilování vlastního zdraví. Zdravý životní styl na přelomu tisíciletí. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat jednotlivé psychické jevy. |
Popsat psychickou strukturu osobnosti. |
Charakterizovat psychické vlastnosti osobnosti. |
Popsat anatomii lidského těla a na elementární úrovni vysvětlit fyziologii organismů. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznat psychické jevy podle jednotlivých skupin. |
Rozlišit rozdíly mezi jednotlivými psychickými vlastnostmi osobnosti. |
Určit zdravý a nezdravý životní styl. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit psychologii zdraví jako jednu z důležitých aplikovaných psychologických disciplín. |
Definovat koncepci zdraví a zdravou osobnost. |
Charakterizovat zdravý životní styl z pohledu psychologie zdraví. |
Charakterizovat základní oblasti psychologie zdraví: stres, syndrom vyhoření, emocionální poranění, sociální opora, duševní hygiena. |
Popsat zákonitosti mezi psychikou a funkčním pojetí jednotlivých orgánů. |
Popsat dysfunkce imunitního systému z pohledu psychologie zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit význam psychologie zdraví ve vztahu ke studovanému oboru. |
Navrhnout možnosti duševní hygieny. |
Zhodnotit jednotlivé přístupy a metody v oblasti psychologie zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Čeledová, Libuše; Čevela, Rostislav. Člověk ve zdraví i v nemoci podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3829-4.
-
Dosedlová, Jaroslava. Chování související se zdravím: determinanty, modely, konsekvence. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8458-2.
-
Dosedlová, Jaroslava. Optimismus a jeho role v kontextu zdraví. Brno, 2018. ISBN 978-80-210-8951-8.
-
Faleide Asbjorn,O., Lian Lilleba, B., Faleide Evolf, K. Vliv psychiky na zdraví ? soudobá psychosomatika. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2864-.
-
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6.
-
Slezáčková, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
|