Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie zdraví. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Somatické, psychické, duchovní a sociální aspekty zdraví. Přehled teorií zdraví. Zdravý životní styl. Programy psychologie zdraví. 2. Fyziologie stresu, první příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu. Analýza stresorů. Teorie životních událostí. 3. Vztah náročných životních situací a technik vyrovnávání se s nimi ke zdraví. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí. 4. Emocionalita a lidské zdraví. Vliv negativních emocí na zdraví. Emocionální poranění. Problematika odpuštění. 5. Syndrom vyhoření a jak mu čelit. Prevence ztráty nadšení. Minimalizace stresu prostřednictvím time-managementu. 6. Psychoneuroimunologie. Imunologie, imunitní systém a jeho funkce. Imunizace. Dysfunkce imunitního systému. Vztah imunitního systému a psychologických jevů. 7. Duševní hygiena a její význam v prevenci psychosomatických onemocnění. Pojem duševní hygiena. Obecné předpoklady duševní rovnováhy. Zralá osobnost. Sebevýchova. Diagnostika duševního zdraví. Neurózy, neuroticismus, neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. 8. Chování poškozující zdraví (kouření, alkoholismus, drogová závislost, sexuální promiskuita a rizikový sex, gamblerství, obezita, mentální anorexie, nehody a úrazy). 9. Zvyšování odolnosti vůči stresu změnou postoje, zvyšováním sebedůvěry, sociální pomocí. Teorie sociální opory. 10. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita jako obrana proti stresu. Agresivita a šikana jako sociálně patologické jevy poškozující zdraví. 11. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Role výživy v prevenci onemocnění. Význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Strava pro relaxaci. 12. Alfa aktivita mozku, zdravý spánek, autoregulační a relaxační techniky. Mentální trénink. Využití práce s podvědomím pro uzdravování a prevenci nemocí. 13. Plán prevence a posilování vlastního zdraví. Zdravý životní styl na přelomu tisíciletí. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Základy biologie v rozsahu učiva SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat náročné životní situace |
reflektovat vlastní postoje a názory |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Porozumět teoretické znalosti problematiky psychologie zdraví a péče o zdraví. |
Analyzovat a zdůvodnit potřebu péče o zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Zvládnout aplikovat získané poznatky na konkrétní příklady z vlastní praxe. |
Prokázat zvládnutí řešení problematiky zdraví člověka. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-062-1.
-
Bierach, Alfred J. Varovné signály duše. Praha, Alternativa, 1995.
-
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy.. Praha Grada, 2014. ISBN ISBN 978-80-247-5.
-
Franková, A. Buď fit i v zaměstnání.. Praha, 1995.
-
Guay, F., Marsh, H., McInerney. Self-Concept, Motivation and Identity: Underpinning Success with Research and Practice. Information Age Publishing, 2015. ISBN 978-1681231686.
-
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Míček, Libor; Zeman, Vladimír. Učitel a stres. 2., rozš. vyd. Opava : Vade Mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
-
Rheinwaldová, Eva. Dejte sbohem distresu. 1. vyd. Praha : Scarabeus, 1995. ISBN 80-85901-07-2.
-
Weil, A. Cesty ke zdraví. Praha, 1991.
-
Williams, Margaret. Self-Concept: Perceptions, Cultural Influences and Gender Differences. Nova Science Pub Inc, 2016. ISBN 978-1536104738.
|