Předmět: Psychologie zdraví

« Zpět
Název předmětu Psychologie zdraví
Kód předmětu KPS/PSZV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Předmět psychologie zdraví. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Somatické, psychické, duchovní a sociální aspekty zdraví. Přehled teorií zdraví. Zdravý životní styl. Programy psychologie zdraví. 2. Fyziologie stresu, první příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu. Analýza stresorů. Teorie životních událostí. 3. Vztah náročných životních situací a technik vyrovnávání se s nimi ke zdraví. 4. Emocionalita a lidské zdraví. Vliv negativních emocí na zdraví. Emocionální poranění. Neurózy, neuroticismus, neurotičnost žáků a učitelů. 5. Psychoneuroimunologie. Imunologie, imunitní systém a jeho funkce. Imunizace. Dysfunkce imunitního systému. Vztah imunitního systému a psychologických jevů. 6. Chování poškozující zdraví (kouření, alkoholismus, drogová závislost, sexuální promiskuita a rizikový sex, gamblerství, obezita, mentální anorexie, nehody a úrazy). 7. Syndrom vyhoření a jak mu čelit. Prevence ztráty nadšení. Minimalizace stresu prostřednictvím time- managementu. 8. Duševní hygiena a její význam v prevenci psychosomatických onemocnění. Pojem duševní hygiena. Obecné předpoklady duševní rovnováhy. Zralá osobnost. Sebevýchova. Diagnostika duševního zdraví. Duševní hygiena ve škole. 9. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita jako obrana proti stresu. Agresivita a šikana jako sociálně patologické jevy poškozující zdraví. 10. Zvyšování odolnosti vůči stresu změnou postoje, zvyšováním sebedůvěry, sociální pomocí. Teorie sociální opory. Problematika odpuštění a naděje. 11. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Role výživy v prevenci onemocnění. Význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Strava pro relaxaci. 12. Alfa aktivita mozku, zdravý spánek, autoregulační a relaxační techniky. Mentální trénink. Využití práce s podvědomím pro uzdravování a prevenci nemocí. 13. Plán prevence a posilování vlastního zdraví. Zdravý životní styl na přelomu tisíciletí. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat jednotlivé psychické jevy.
Popsat psychickou strukturu osobnosti.
Charakterizovat psychické vlastnosti osobnosti.
Popsat anatomii lidského těla a na elementární úrovni vysvětlit fyziologii organismů.
Odborné dovednosti
Rozeznat psychické jevy podle jednotlivých skupin.
Rozlišit rozdíly mezi jednotlivými psychickými vlastnostmi osobnosti.
Určit zdravý a nezdravý životní styl.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit psychologii zdraví jako jednu z důležitých aplikovaných psychologických disciplín.
Definovat koncepci zdraví a zdravou osobnost.
Charakterizovat zdravý životní styl z pohledu psychologie zdraví.
Charakterizovat základní oblasti psychologie zdraví: stres, syndrom vyhoření, emocionální poranění, sociální opora, duševní hygiena.
Popsat zákonitosti mezi psychikou a funkčním pojetí jednotlivých orgánů.
Popsat dysfunkce imunitního systému z pohledu psychologie zdraví.
Odborné dovednosti
Posoudit význam psychologie zdraví ve vztahu ke studovanému oboru, uvést příklady.
Navrhnout možnosti duševní hygieny.
Zhodnotit efektivitu jednotlivých přístupů a metod v oblasti psychologie zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-062-1.
  • Bierach, Alfred J. Varovné signály duše. Praha, Alternativa, 1995.
  • Franková, A. Buď fit i v zaměstnání.. Praha, 1995.
  • Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
  • Míček, Libor; Zeman, Vladimír. Učitel a stres. 2., rozš. vyd. Opava : Vade Mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
  • Rheinwaldová, Eva. Dejte sbohem distresu. 1. vyd. Praha : Scarabeus, 1995. ISBN 80-85901-07-2.
  • Weil, A. Cesty ke zdraví. Praha, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr