Předmět: Relaxace a psychohygiena

« Zpět
Název předmětu Relaxace a psychohygiena
Kód předmětu KPS/REPSY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Müllerová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vliv stresu na člověka, dělení stresu, situační stres, chronický stres až syndrom vyhoření či jiné psychické obtíže a onemocnění. 2. Vztah stresu a potřeb, teorie náročných životních situací, syndrom vyhoření. 3. Význam spánku, snů a zdravého stravování na regulaci stresu. 4. Relaxační techniky a umění aktivní i klidové relaxace. 5. Relaxace, sebeuvědomění a soustředění, sebekontrola. 6. Progresivní relaxace. 7. Autogenní trénink. 8. Význam imaginace pro regulace stresu a uvolnění. 9. Prvky expresivních terapií pro regulaci a prevenci stresu. 10. Relaxace prostřednictvím aktivního pohybu a jógy. 11. Mindfuless a význam zaměřené pozornosti na situaci "teď a tady". 12. Rozdíl mezi odpočinkem, relaxací a prokrastinací. 13. Závěrečná evaluace a reflexe

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy a kategorie z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Charakterizovat vzájemnou podmíněnost náročných životních situací a emocí na psychologické a biologické úrovni.
Odborné dovednosti
Pracovat s odbornými psychologickými zdroji.
Provést sebereflexi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit význam duševní hygieny pro život.
Uvést obecné předpoklady duševního zdraví.
Vysvětlit průběh stresové reakce v kontextu projevů a následků stresu.
Objasnit vliv stresu na organismus.
Charakterizovat syndrom vyhoření.
Vysvětlit význam prevence stresu.
Charakterizovat cíle různých typů relaxačních technik.
Odborné dovednosti
Posoudit vlastní úroveň stresu.
Zhodnotit kvalitu vlastní životosprávy a vytvořit plán jejího zkvalitnění.
Prakticky použít škálu relaxačních technik.
Vytvořit plán zlepšení vlastního duševního zdraví a odbourávání stresu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Burch, Vidyamala; Penman, Danny. Meditace pro zdraví : praktický průvodce pro zvládání bolesti, nemocí a stresu pomocí všímavosti. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5619-6.
  • Machač, Miloš. Psychické rezervy výkonnosti : stres, hypnosugesce, autoregulace. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1991. ISBN 80-7066-485-1.
  • Nadeau, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
  • Nešpor, Karel. Kudy do pohody : tisíc snadných rad, jak se uklidnit. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1044-3.
  • Nešpor, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-652-8.
  • Prieß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření : najděte cestu zpátky k sobě. První vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
  • Stackeová, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
  • Šimková, Veronika. Burn out Syndrom vyhoření v učitelské profesi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr