Název předmětu | Relaxační techniky |
---|---|
Kód předmětu | KPS/RETE |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Životní styl a spontánní relaxace. 2. Teorie náročných životních situací, syndrom vyhoření. 3. Relaxační techniky, druhy a místo v životním stylu. 4. Relaxace, sebeuvědomění a soustředění, sebekontrola. 5. Relaxace v józe. Progresivní relaxace. 6. Autogenní trénink. 7. Relaxace pro děti. 8. Prvky muzikoterapie při odbourávání stresu. 9. Prvky arteterapie při relaxaci. 10. Protahovací a uvolňovací cvičení. 11. Mandaly a mantry. 12. Skupinová práce s tělem. 13. Workoholismus.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium studentů, Samostudium literatury
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti, |
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi. |
Odborné dovednosti |
- provést strukturovanou sebereflexi, |
- systematicky pozorovat. |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
- objasnit vliv stresu na organismus, |
- klasifikovat stres a druhy stresorů, |
- vyjmenovat znaky syndromu vyhoření a workoholismu, |
- vysvětlit význam prevence stresu, |
- charakterizovat cíle různých typů relaxačních technik. |
Odborné dovednosti |
- prakticky použít škálu relaxačních technik, |
- zvolit relaxační techniky pro aplikaci u dětí, |
- vytvořit plán zlepšení vlastního duševního zdraví a odbourávání stresu. |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |