Vyučující
|
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Müllerová Michaela, Mgr.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie. 2. Základní psychologické metody. 3. Determinace lidské psychiky. 4. Senzorické procesy a vnímání, pozornost. 5. Paměť a učení. 6. Imaginační procesy (představivost, fantazie). 7. Myšlení, fáze řešení problémů, řeč. 8. Emoce a vůle. 9. Struktura osobnosti. Seberegulační vlastnosti. 10. Motivace, potřeby, zájmy. 11. Temperament, charakter. 12. Výkonové vlastnosti, schopnosti, inteligence. 13. Utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustrace, deprivace, stres, konflikt).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základní psychologické terminologii v rozsahu střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit předmět obecné psychologie. definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti. vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů. vymezit testové a klinické psychologické metody. popsat strukturu osobnosti a náročné životní situace |
Odborné dovednosti |
---|
- používat správně terminologii kognitivní psychologie a psychologie osobnosti. na základě znalosti struktury osobnosti popsat chování druhých lidí. z chování jedince rozeznat temperamentové typologie a slovně je popsa |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Plháková Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. 2023.
-
Pugnerová, Michaela. Psychologie : pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-0532-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
|