Předmět: Rozvoj prosociálního chování

« Zpět
Název předmětu Rozvoj prosociálního chování
Kód předmětu KPS/ROPCH
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chramostová Pavlína, Mgr.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Komunikace 2. Důstojnost lidské osoby, úcta k sobě 3. Pozitivní hodnocení druhých 4. Tvořivost a iniciativa 5. Vzájemné vyjádření citů 6. Empatie 7. Asertivita 8. Reálné a zobrazené vzory 9. Pomoc, přátelství a spolupráce 10. Komplexní prosociálnost 11. Aplikační témata - viz anotace výše 12. Využití projektu jako nástroje prevence šikany 13. Závěrečná reflexe a evaulace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní předpoklady z obecné a vývojové psychologie
Výsledky učení
student/tka: - zlepšení sociálních vztahů a dovedností, - prohloubení sebepoznání a získání vhledu do vlastních postojů, prožitků a reakcí, - uvědomění si zpětné vazby vlastního vlivu na okolí, - získání dovedností efektivně se orientovat v mezilidských vztazích, - porozumění skupinovým procesům a získání dovednosti aktivně do nich zasahovat, - konfrontace s věcnými i sociálními problémy, - kooperativní řešení interpersonálních problémů a konfliktů
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Gillernová, Ilona; Hermochová, Soňa. Sociálníl dovednosti učitele.. SPN Praha,, 1990.
  • HERMOCHOVÁ, SOŇA. Sociálně psychologický výcvik . Praha , 1982..
  • HERMOCHOVÁ, SOŇA. Sociálně psychologický výcvik II . Praha , 1988..
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • kolektiv autorů. Psychologická čítanka,. Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní