Vyučující
|
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál. 3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. 6. Teorie učení, zákonitosti a typy. 7. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. 8. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 9. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. 11. Komunikace ve škole. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
cílem kurzu je studenta: - seznámit se s pojmem učení, s přístupy k učení; - umět definovat sociální skupiny, sociální normy, znát typy sociálních skupin; - rozvíjet profesní sebereflexi, znát prvky učitelské autodiagnostiky; - porozumět psychologii žáka, řešit rušivé a nerušivé nespolupracující chování; - znát styly učení a podmínky učení; - umět zpracovat a vysvětlit fáze vyučovacího procesu; - rozvíjet schopnost objektivního hodnocení; - umět vypracovat diagnostiku žáka i skupiny; - rozpoznat příčiny neprospěchu; - řešit náročné situace ve škole |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
|