Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/RPEPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovářová Zdenka, PhDr.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál. 3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. 6. Teorie učení, zákonitosti a typy. 7. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. 8. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 9. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. 11. Komunikace ve škole. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Výsledky učení
cílem kurzu je studenta: - seznámit se s pojmem učení, s přístupy k učení; - umět definovat sociální skupiny, sociální normy, znát typy sociálních skupin; - rozvíjet profesní sebereflexi, znát prvky učitelské autodiagnostiky; - porozumět psychologii žáka, řešit rušivé a nerušivé nespolupracující chování; - znát styly učení a podmínky učení; - umět zpracovat a vysvětlit fáze vyučovacího procesu; - rozvíjet schopnost objektivního hodnocení; - umět vypracovat diagnostiku žáka i skupiny; - rozpoznat příčiny neprospěchu; - řešit náročné situace ve škole
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr