Předmět: Školní psychologie a poradenství

« Zpět
Název předmětu Školní psychologie a poradenství
Kód předmětu KPS/SK1PS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školní psychologie v systému věd - vývoj, aktuální stav. 2. Činnosti školního psychologa, školního speciálního pedagoga, výchovného poradce. 3. Činnosti školských poradenských zařízení (PPP, SPC, ŠPP) a OSPODu, jejich vzájemná spolupráce. 4. Spolupráce školního poradenského pracoviště s učiteli a rodiči. 5. Pedagogové v procesu poznávání a řízení školní třídy. 6. Diagnostické činnosti ve škole. 7. Prevence a řešení nevhodného chování žáků. 8. Poradenské činnosti školního psychologa. 9. Sociální klima školy a školní třídy. 10. Psychologický pohled na procesy učení žáka, podpora školní úspěšnosti. 11. Spolupráce školy a rodiny. 12. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 13. Evaluační a autoevaluační činnosti pedagogů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní psychologické pojmy
interpretovat pojem kompetence žáka, kompetence učitele
Odborné dovednosti
analyzovat pedagogicko-psychologické zákonitosti v prostředí školy
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zhodnotí význam školní psychologie v práci pedagoga
zhodnotí význam školního psychologa a jiných odborníků v procesu společného vzdělávání
Odborné dovednosti
aplikuje znalost psychologických pojmů a zákonitostí do školního prostředí
zdůvodní význam a smysl společného vzdělávání
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Diskuse, seminární výuka, skupinová výuka
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
  • Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • Černá, Alena. Kyberšikana : průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • Štech, Stanislav; Zapletalová, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr