Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Školní psychologie v systému věd - vývoj, aktuální stav. 2. Činnosti školního psychologa, školního speciálního pedagoga, výchovného poradce. 3. Činnosti školských poradenských zařízení (PPP, SPC, ŠPP) a OSPODu, jejich vzájemná spolupráce. 4. Spolupráce školního poradenského pracoviště s učiteli a rodiči. 5. Pedagogové v procesu poznávání a řízení školní třídy. 6. Diagnostické činnosti ve škole. 7. Prevence a řešení nevhodného chování žáků. 8. Poradenské činnosti školního psychologa. 9. Sociální klima školy a školní třídy. 10. Psychologický pohled na procesy učení žáka, podpora školní úspěšnosti. 11. Spolupráce školy a rodiny. 12. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 13. Evaluační a autoevaluační činnosti pedagogů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní psychologické pojmy |
interpretovat pojem kompetence žáka, kompetence učitele |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat pedagogicko-psychologické zákonitosti v prostředí školy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotí význam školní psychologie v práci pedagoga |
zhodnotí význam školního psychologa a jiných odborníků v procesu společného vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje znalost psychologických pojmů a zákonitostí do školního prostředí |
zdůvodní význam a smysl společného vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, seminární výuka, skupinová výuka |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
-
Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
Černá, Alena. Kyberšikana : průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Štech, Stanislav; Zapletalová, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
|