|
Vyučující
|
-
Šofka Karel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Holá, roz. Jelínková Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Kovářová Tereza, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Metody sociální psychologie a způsoby jejich využití. 2. Socializace osobnosti a jejích jednotlivých stránek. Sociální učení. 3. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují. Chyby v sociální precepci. 4. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace. 5. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky. 6. Asertivní komunikace, transakční analýza. 7. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. 8. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení. Základy managementu (vedení pracovního kolektivu). 9. Rodina jako malá sociální skupina. 10. Sociální normy, sociální role a sociální status. 11. Postoje a hodnoty. 12.Sociálně psychologické vlastnosti osobnosti. 13. Sociálně psychologické aspekty vzniku lidské agresivity. Analýza pojmů šikana, mobbing a bossing.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti, |
| - charakterizovat strukturu osobnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vyhledávat v odborných psychologických zdrojích, |
| - sestavit strukturu prezentace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - klasifikovat metody sociální psychologie, |
| - objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem, |
| - popsat proces sociální komunikace, |
| - vyjmenovat zásady umění jednat s lidmi a charakterizovat asertivní komunikaci, |
| - uvést příklady chyb sociální percepce, |
| - charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin, |
| - zdůvodnit příčiny vzniku agresivního jednání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - správně používat odborné pojmy sociální psychologie, |
| - aplikovat metody sociální psychologie v praxi, |
| - v praxi rozeznat poruchy komunikace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
-
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Tavel, Peter. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1658-8.
-
Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
|