Předmět: Sociální psychologie

« Zpět
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu KPS/SOCPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina, Ruština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Bednářová Iryna, Mgr.
Obsah předmětu
1. Socializace osobnosti a jejích jednotlivých stránek. Sociální učení. 2. Attachment jako základ sociálních vztahů a jeho vliv na socializaci. 3. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. Rodina jako malá sociální skupina. 4. Sociální normy, sociální role a sociální status. Postoje a hodnoty. 5. Dynamika soc. skupiny - utváření skupiny, koheze, tenze. 6. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení. 7. Styly vedení skupiny, vztah skupina a autorita. 8. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují. Chyby v sociální percepci. 9. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace. 10. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky, asertivní komunikace, základy transakční analýzy pro porozumění sociálním interakcím. 11. Komunikace učitel - žák, učitel- rodič, učitel - třída. 12. Sociálně psychologické aspekty vzniku lidské agresivity. 13. Analýza pojmů šikana, mobbing, bossing, kyberšikana a její prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti,
- charakterizovat strukturu osobnosti.
Odborné dovednosti
- vyhledávat v odborných psychologických zdrojích,
- sestavit strukturu prezentace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- klasifikovat metody sociální psychologie,
- objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem,
- popsat proces sociální komunikace,
- vyjmenovat zásady umění jednat s lidmi a charakterizovat asertivní komunikaci,
- uvést příklady chyb sociální percepce,
- charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin,
- zdůvodnit příčiny vzniku agresivního jednání.
Odborné dovednosti
- správně používat odborné pojmy sociální psychologie,
- aplikovat metody sociální psychologie v praxi,
- v praxi rozeznat poruchy komunikace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Individuální konzultace,
E-learning,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Doporučená literatura
  • Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
  • Hadj-Moussová, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-587-4.
  • HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • HEWSTONE, M, STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
  • Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
  • Hogg, Michael a., VAUGHAN, Graham M. Social psychology. New York: Pearson, 2018. ISBN 978-1-292.09045.
  • JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
  • Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
  • Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
  • Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
  • Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
  • Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr