Vyučující
|
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Bednářová Iryna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Socializace osobnosti a jejích jednotlivých stránek. Sociální učení. 2. Attachment jako základ sociálních vztahů a jeho vliv na socializaci. 3. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. Rodina jako malá sociální skupina. 4. Sociální normy, sociální role a sociální status. Postoje a hodnoty. 5. Dynamika soc. skupiny - utváření skupiny, koheze, tenze. 6. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení. 7. Styly vedení skupiny, vztah skupina a autorita. 8. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují. Chyby v sociální percepci. 9. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace. 10. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky, asertivní komunikace, základy transakční analýzy pro porozumění sociálním interakcím. 11. Komunikace učitel - žák, učitel- rodič, učitel - třída. 12. Sociálně psychologické aspekty vzniku lidské agresivity. 13. Analýza pojmů šikana, mobbing, bossing, kyberšikana a její prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti, |
- charakterizovat strukturu osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
- vyhledávat v odborných psychologických zdrojích, |
- sestavit strukturu prezentace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- klasifikovat metody sociální psychologie, |
- objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem, |
- popsat proces sociální komunikace, |
- vyjmenovat zásady umění jednat s lidmi a charakterizovat asertivní komunikaci, |
- uvést příklady chyb sociální percepce, |
- charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin, |
- zdůvodnit příčiny vzniku agresivního jednání. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat odborné pojmy sociální psychologie, |
- aplikovat metody sociální psychologie v praxi, |
- v praxi rozeznat poruchy komunikace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Hadj-Moussová, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-587-4.
-
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
HEWSTONE, M, STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Hogg, Michael a., VAUGHAN, Graham M. Social psychology. New York: Pearson, 2018. ISBN 978-1-292.09045.
-
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
-
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
-
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
-
Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
|