Lecturer(s)
|
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Bednářová Iryna, Mgr.
|
Course content
|
1. Socialization of personality and its individual aspects. Social learning. 2. Attachment as the basis of social relations and its influence on socialization 3. Social groups and their classification, the position of the individual in a small social group. The family as a small social group. 4. Social norms, social roles and social status. Attitudes and values 5. Dynamics of social groups. Group formation, cohesion, tension, 6. Interpersonal relations in the group. Conflicts and ways of their resolution. 7. Group leadership styles, group-authority relationship 8. Social perception and factors influencing it. Errors in social perception. 9. Social communication and its structure. Communication disorders. 10. strategies and tactics in dealing with people, rules of criticism, assertive communication, basics of transactional analysis for understanding social interactions 11. Teacher-student, teacher-parent, teacher-classroom communication 12. Social psychological aspects of the emergence of human aggression. 13. Analysis of the concepts of bullying, mobbing, bossing, cyberbullying and its prevention
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, One-to-One tutorial, Students' self-study, Self-study of literature
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 6 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- explain the basic concepts of general psychology and personality psychology, |
- characterize the personality structure. |
Skills |
---|
- search in professional psychological resources, |
- to compile a presentation structure. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- classify social psychology methods, |
- clarify the essence of the socialization process of personality and the formation of attitudes, values and norms, |
- describe the process of social communication, |
- enumerate the principles of the art of dealing with people and to characterize assertive communication, |
- give examples of mistakes of social perception, |
- characterize individual types of social groups, |
- justify the causes of aggressive behavior. |
Skills |
---|
- correctly apply the professional concepts of social psychology, |
- apply the methods of social psychology in practice, |
- detect communication disorders. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
E-learning |
Skills |
---|
Seminar classes |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Collaborative instruction |
Competences |
---|
Discussion |
Seminar classes |
Collaborative instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Test |
Skills |
---|
Project |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Test |
Recommended literature
|
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Hadj-Moussová, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-587-4.
-
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
HEWSTONE, M, STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Hogg, Michael a., VAUGHAN, Graham M. Social psychology. New York: Pearson, 2018. ISBN 978-1-292.09045.
-
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
-
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
-
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
-
Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
|