| Název předmětu | Sociálně psychologické techniky |
|---|---|
| Kód předmětu | KPS/SPT |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsah předmětu vychází z těchto konkrétních cílů: 1) zvýšení sociálně-psychologické kompetence studentů, tj. prohloubit sebepoznání a poznávání druhých a rozvinout základní personální a sociální dovednosti 2) osvojit si metodiku využívání SPT při vzdělávání žáků 1. st. ZŠ 1. Sociální percepce. 2. Komunikace verbální. 3. Komunikace nonverbální. 4. Kooperační formy interakce. 5. Práce v týmu. 6. Asertivní dovednosti. 7. Základní pravidla dialogu. 8. Prohloubení sebepoznání. 9. Techniky na poznání druhých. 10. Techniky navozující uvolnění a volnou expresi. 11. - 13. Zpracování projektu zaměřeného na využití SPT ve výuce na školách.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Skupinová výuka, Seminář, Cvičení
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| - vysvětlit hlavní pojmy z obecné, sociální psychologie a z psychologie osobnosti - vyjmenovat základní pravidla dialogu a asertivní komunikace - charakterizovat metodu brainstormingu |
| Odborné dovednosti |
| - naslouchat druhým a akceptovat názory většiny - při komunikaci aplikovat základní asertivni dovednosti |
| Obecné způsobilosti |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| - vysvětlit základní poznatky o sociální percepci a komunikaci (verbální i neverbální) - vyjmenovat asertivní práva a povinnosti, popsat asertivní techniky - charakterizovat jaké složky osobnosti patří do poznání sebe sama či poznávaní druhých - vyjmenovat základní pravidla dialogu - popsat techniky navozující uvolnění a volnou expresi - popsat požadavky na sestavení projektu zaměřeného na využití SPT ve výuce na školách |
| Odborné dovednosti |
| - aplikovat poznatky o sociální percepci a komunikaci |
| - uplatňovat asertivní práva, povinnosti a dovednosti |
| - využít nových znalostí v oblasti sebepoznání k dalšímu osobnostnímu rozvoji |
| - dodržovat pravidla dialogu |
| - aplikovat techniky navozující uvolnění a volnou expresi |
| - vypracovat projekt zaměřený na využití SPT ve výuce na školách |
| Obecné způsobilosti |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |