Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Bártová Jaroslava, Mgr.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Rousová Ilona, PhDr.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření praktických seminářů: 1. Metody psychologie s důrazem na sebepoznání. 2. Introspekce. 3. Sociální percepce. 4. Pantomima, psychogymnastika. 5. Neverbální komunikace. 6. Hry na neverbální komunikace. 7. Transakční analýza - praktické cvičení. 8. Hraní rolí - řešení problémových situací z různých oblastí života. 9. Asertivní chování a jeho základní typy. Techniky asertivního jednání. 10. Umění naslouchat a zásady řešení konfliktů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popsat základní sociálně psychologické jevy. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit sociálně psychologický výcvik. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasňovat historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu. |
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Uvádět možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BAKALÁŘ, E., BLAŽEK, B. Nové psychohry : společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-235-1.
-
Bakalář, Petr. Psychologie v otázkách. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-330-7.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II. Praha, 1988.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha, 1982.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
|