Vyučující
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Müllerová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení sociálně psychologického výcviku a jeho význam pro budoucí učitele. 2. Podmínky efektivní realizace sociálně psychologického výcviku - cíle, metody, pravidla efektivního výcviku s využitím prvků ze zážitkové pedagogiky. 3. Výcvik rozvoje intrapersonálních dovedností: hlubší poznání vlastních osobnostních vlastností. 4. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: sociální percepce a její vliv na sociální vztahy. 5. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: verbální a neverbální komunikace. 6. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: řešení a předcházení poruchám komunikace. 7. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: spolupráce a kooperace. 8. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: asertivního chování. 9. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: předcházení a řešení mezilidských konfliktů. 10. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: situační improvizace. 11. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: zvyšování psychické odolnosti v zátěžových situacích. 12. Evaluace výuky - závěrečná reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Seminární výuka
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popsat základní sociálně psychologické jevy. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit sociálně psychologický výcvik. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasnit historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu. |
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Navrhnout možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
-
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik). Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
Svoboda, Michal. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. 2017. ISBN 978-80-261-0676-0.
-
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
|