Předmět: Sociálně psychologický výcvik

« Zpět
Název předmětu Sociálně psychologický výcvik
Kód předmětu KPS/SPVA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Müllerová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vymezení sociálně psychologického výcviku a jeho význam pro budoucí učitele. 2. Podmínky efektivní realizace sociálně psychologického výcviku - cíle, metody, pravidla efektivního výcviku s využitím prvků ze zážitkové pedagogiky. 3. Výcvik rozvoje intrapersonálních dovedností: hlubší poznání vlastních osobnostních vlastností. 4. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: sociální percepce a její vliv na sociální vztahy. 5. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: verbální a neverbální komunikace. 6. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: řešení a předcházení poruchám komunikace. 7. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: spolupráce a kooperace. 8. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: asertivního chování. 9. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: předcházení a řešení mezilidských konfliktů. 10. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: situační improvizace. 11. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: zvyšování psychické odolnosti v zátěžových situacích. 12. Evaluace výuky - závěrečná reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Seminární výuka
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Popsat základní sociálně psychologické jevy.
Odborné dovednosti
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit sociálně psychologický výcvik.
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností.
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností.
Objasnit historii a současnost sociálně psychologického výcviku.
Odborné dovednosti
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu.
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu.
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života.
Navrhnout možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Inscenační metody, hraní rolí,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
  • Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik). Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
  • Svoboda, Michal. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. 2017. ISBN 978-80-261-0676-0.
  • VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní