Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Havlová Dana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení sociálně psychologického výcviku a jeho význam v současné době. 2. Historický vývoj sociálně psychologického výcviku. 3. Podmínky efektivní realizace sociálně psychologického výcviku - cíle, metody, pravidla efektivního výcviku. 4. Výcvik rozvoje intrapersonálních dovedností: hlubší poznání vlastních osobnostních vlastností. 5. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: sociální perepce. 6. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: verbální komunikace. 7. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: neverbální komunikace. 8. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: řešení a předcházení poruchám komunikace. 9. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: transakční analýzy. 10. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: asertivního chování. 11. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: předcházení a řešení mezilidkých konfliktů. 12. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: vedení sociálních skupin. 13. Evaluace výuky - závěrečná reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popsat základní sociálně psychologické jevy. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit sociálně psychologický výcvik. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasňovat historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu. |
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Uvádět možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psycholoige. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik).. Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
|