Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Havlová Dana, Mgr.
|
Course content
|
1. Definition of socio-psychological training and its importance in the present. 2. Historical development of socio-psychological training. 3. Conditions for effective implementation of socio-psychological training - objectives, methods, rules of effective training. 4. Training of development of intrapersonal skills: deeper knowledge of characters of personality. 5. Training of development of intrapersonal skills: social perception. 6. Training of development of intrapersonal skills: verbal communication 7. Training of development of intrapersonal skills: nonverbal communication. 8. Training of development of intrapersonal skills: solving and prevention of communication disorders 9. Training of development of intrapersonal skills: transactional analysis 10. Training of development of intrapersonal skills: assertive behavior 11. Training of development of intrapersonal skills: prevention and solving of interpersonal conflicts. 12. Training of development of intrapersonal skills: managing of social groups. 13. Final evaluation.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Skills demonstration, Seminar classes
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popsat základní sociálně psychologické jevy. |
Skills |
---|
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Vymezit sociálně psychologický výcvik. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasňovat historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Skills |
---|
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu. |
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Uvádět možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
Competences |
---|
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psycholoige. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik).. Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
|