Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociálně-psychologický výcvik přirozené skupiny a vybraných sociálních skupin. 2. Role vedoucího výcviku. 3. Struktura přípravných prací a tvorba projektu výcviku. 4. Metodické aspekty vedení výcviku. 5. Reflexe jako forma zpětné vazby pro účastníka a lektora. 6. Evaluace výcvikových projektů. 7. Vedení technik, supervize. 8. Vedení technik, supervize. 9. Vedení technik, supervize. 10.Vedení technik, supervize. 11.Vedení technik, supervize. 12.Vedení technik, supervize. 13.Evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizuje formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popisuje základní sociálně psychologické jevy. |
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky. |
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezuje sociálně psychologický výcvik. |
Popisuje znaky sociálně psychologického výcviku. |
Vysvětluje historii a současnost hnutí sociálně psychologického výcviku. |
Objasňuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využití sociálně psychologických technik ve výuce. |
Charakterizuje evalauční postupy programů sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti |
---|
Formuluje zásady pro realizaci efektivního sociálně psychologického výcviku. |
Kriticky posuzuje jednoltivá období hnutí sociálně psychologického výcviku. |
Z jednotlivých psychologických škol 20. stol. vyvozuje podněty pro současné pojetí sociálně psychologického výcviku. |
Implementuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu sociálně psychologických technik do pedagogického procesu vybranéo oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
-
Gillernová; I. - Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha: SPN, 1982..
-
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami, aneb, Otevřená komunikace : cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha : Pansofia, 1996. ISBN 80-85804-80-8.
|