Course: Sociopsychological Training and Its Methodology

« Back
Course title Sociopsychological Training and Its Methodology
Course code KPS/SPVM
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Socio-psychological training of the native groups and selected social groups. 2. Role of head of training. 3. The structure of the preparatory work and work training project. 4. Methodological aspects of leadership training. 5. Reflection as a form of feedback for the participant and instructor. 6. Evaluation of training projects. 7. Management techniques and supervision. 8. Management techniques and supervision. 9. Management techniques and supervision. 10. Management techniques and supervision. 11. Management techniques and supervision. 12. Management techniques and supervision. 13. Course evaluation.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Charakterizuje formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Popisuje základní sociálně psychologické jevy.
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky.
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Skills
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
Vymezuje sociálně psychologický výcvik.
Popisuje znaky sociálně psychologického výcviku.
Vysvětluje historii a současnost hnutí sociálně psychologického výcviku.
Objasňuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využití sociálně psychologických technik ve výuce.
Charakterizuje evalauční postupy programů sociálně psychologického výcviku.
Skills
Formuluje zásady pro realizaci efektivního sociálně psychologického výcviku.
Kriticky posuzuje jednoltivá období hnutí sociálně psychologického výcviku.
Z jednotlivých psychologických škol 20. stol. vyvozuje podněty pro současné pojetí sociálně psychologického výcviku.
Implementuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu sociálně psychologických technik do pedagogického procesu vybranéo oboru.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Seminar classes
Skills
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Seminar classes
Competences
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Skills
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Competences
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Gillernová; I. - Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha: SPN, 1982..
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami, aneb, Otevřená komunikace : cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha : Pansofia, 1996. ISBN 80-85804-80-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter