Předmět: Studium a učení na VŠ jako strategie

« Zpět
Název předmětu Studium a učení na VŠ jako strategie
Kód předmětu KPS/SUVŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Rozdíly studia na SŠ a VŠ 2. Principy strategie studia a učení na VŠ, strategie výkonu u různých forem zkoušení 3. Multidimenzionální fixace paměti - model "oko, ruka, čtení, pochopení a opakování" 4. Formy paměti (epizodická, sémantická, numerická, vizuální, auditivní, symbolická) 5. Učení podle percepční preference - autodiagnostika + porozumění, kde je možné najít další potenciál v rámci své osobnosti. Forma "studijních karet". 6. Model "mapa" - vizuální preference 7. Model "algoritmu, numerické paměti a schématu "tabulek"" - preference numera a analytických schémat 8. Model "podcastu" - auditivní preference 9. Model "paměťového paláce" - symbolická preference prostřednictvím metaforických zkratek 10. Využití AI a multimédií při učení; využití "párového/skupinového" učení - učit se sám /učit se s někým (výhody a nevýhody) 11. Vztah mezi učením, koncentrací a kognitivní únavou. Nárazové učení versus průběžné učení. Výhody a nevýhody. 12. Rozdíl mezi prokrastinací a únavou. Není vždy prokrastinace prokrastinací. Je nutné mít odpočinek. 13. Regulace stresu v průběhu učení a zkoušek.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Student je motivován ke studiu a má základní středoškolské vědomosti o principech učení.
Odborné dovednosti
Student dokáže aktivně participovat na interaktivní výuce, dokáže spolupracovat a dokáže pracovat i samostatně na dílčích úkolech.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná, jaké jsou základní principy a strategie vysokoškolského studia a zná různé strategie učení.
Odborné dovednosti
Student umí plánovat svůj studijní rozvrh a umí využívat různé strategie učení.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Jiří Mareš. Styly učení žáků a studentů. 1998.
  • Mareš. Pedagogická psychologie. 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr