Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Rozdíly studia na SŠ a VŠ 2. Principy strategie studia a učení na VŠ, strategie výkonu u různých forem zkoušení 3. Multidimenzionální fixace paměti - model "oko, ruka, čtení, pochopení a opakování" 4. Formy paměti (epizodická, sémantická, numerická, vizuální, auditivní, symbolická) 5. Učení podle percepční preference - autodiagnostika + porozumění, kde je možné najít další potenciál v rámci své osobnosti. Forma "studijních karet". 6. Model "mapa" - vizuální preference 7. Model "algoritmu, numerické paměti a schématu "tabulek"" - preference numera a analytických schémat 8. Model "podcastu" - auditivní preference 9. Model "paměťového paláce" - symbolická preference prostřednictvím metaforických zkratek 10. Využití AI a multimédií při učení; využití "párového/skupinového" učení - učit se sám /učit se s někým (výhody a nevýhody) 11. Vztah mezi učením, koncentrací a kognitivní únavou. Nárazové učení versus průběžné učení. Výhody a nevýhody. 12. Rozdíl mezi prokrastinací a únavou. Není vždy prokrastinace prokrastinací. Je nutné mít odpočinek. 13. Regulace stresu v průběhu učení a zkoušek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student je motivován ke studiu a má základní středoškolské vědomosti o principech učení. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aktivně participovat na interaktivní výuce, dokáže spolupracovat a dokáže pracovat i samostatně na dílčích úkolech. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná, jaké jsou základní principy a strategie vysokoškolského studia a zná různé strategie učení. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí plánovat svůj studijní rozvrh a umí využívat různé strategie učení. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Jiří Mareš. Styly učení žáků a studentů. 1998.
-
Mareš. Pedagogická psychologie. 2013.
|