Předmět: Systémy výchovy ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Systémy výchovy ke zdraví
Kód předmětu KPS/SVKZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Výchova ke zdraví a její legislativní rámec 2. Historie výchovy ke zdraví z pohledu legislativního rámce 3. Výchova ke zdraví jakou součást komplexní prevence nemocí 4. Strategické dokumenty výchovy ke zdraví 5. Instituce podporující zdraví a prevenci nemocí 6. Světová zdravotnická organizace 7. Programy podporující zdraví 8. Projektová legislativní činnost v oblasti podpory zdraví 9. Implementace legislativního rámce výchovy ke zdraví do běžných přístupů ve výchově ke zdraví 10. Interpretace jednotlivých dokumentů směřující k podpoře zdraví 11. Současné problémy v organizování a naplňování výchovy ke zdraví 12. Shrnutí, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Seminární výuka, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v propedeutice výchovy ke zdraví
Výsledky učení
- popsat jednotlivé koncepce podpory zdraví a prevence nemocí
- charakterizovat světové a regionální instituce podpory zdraví a prevence nemocí
- identifikovat faktory ohrožující zdraví člověka
Odborné dovednosti
- vhodně zvolit možnosti celostního přístupu podpory zdraví
- realizovat koncepce podpory zdraví a prevence nemoci v oblasti školního vzdělávání
- zaujmout konstruktivní stanovisko k jednotlivým přístupům podpory zdraví a koncepce výchovy ke zdraví
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • EWLES Linda a Ina SIMMER. Promoting Health: A Pratical Guide Second Edition.. London: Scutari Press,, 1992. ISBN 1-871364-73-6.
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví.. Praha, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • MAURITZOVÁ, Ilona. et al. Zdraví a péče o člověka v 21. století.. Plzeň: ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-908-1.
  • STREJČKOVÁ, Alice. et al. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha, 2011. ISBN 978-80-7168-943-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr