Předmět: Techniky sdílení a supervize pro učitele

« Zpět
Název předmětu Techniky sdílení a supervize pro učitele
Kód předmětu KPS/TE1SS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam sdílení a supervize pro učitele 2. Historie a funkce supervize 3. Formy supervize 4. Možnosti sdílení zkušeností 5. Vztah supervizor a supervidovaný 6. Bezpečné prostředí 7. Případová supervize 8. Koučink 9. Modelování 10. Výměna rolí 11. Bálintovská skupina 12. Bálintovská skupina 13. Kazuistiky učitelů a příklady dobré praxe

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- definovat psychické jevy a vztahy mezi nimi,
- charakterizovat sociálně psychologické procesy.
Odborné dovednosti
- sebereflexe,
- strukturovat kazuistiku.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit význam sdílení a supervize pro učitele,
- popsat jednotlivé funkce a formy supervize,
- charakterizovat vztah mezi supervizorem a supervidovaným,
- uvést různé postupy a možnosti sdílení zkušeností.
Odborné dovednosti
- srozumitelně formulovat problém z učitelské praxe v rovině pracovní i osobní,
- aplikovat modelování a výměnu role,
- uplatnit postupy koučinku,
- aktivně se účastnit balintovské skupiny.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Baštecká, Bohumila; Čermáková, Veronika,; Kinkor, Milan. Týmová supervize : teorie a praxe. 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • Carroll, Michael; Tholstrupová, Margaret. Integrativní přístupy k supervizi. Vyd. 1. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5.
  • Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slowík, Josef. Supervize v učitelské profesi. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného ped. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr