Vyučující
|
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam sdílení a supervize pro učitele 2. Historie a funkce supervize 3. Formy supervize 4. Možnosti sdílení zkušeností 5. Vztah supervizor a supervidovaný 6. Bezpečné prostředí 7. Případová supervize 8. Koučink 9. Modelování 10. Výměna rolí 11. Bálintovská skupina 12. Bálintovská skupina 13. Kazuistiky učitelů a příklady dobré praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat psychické jevy a vztahy mezi nimi, |
- charakterizovat sociálně psychologické procesy. |
Odborné dovednosti |
---|
- sebereflexe, |
- strukturovat kazuistiku. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit význam sdílení a supervize pro učitele, |
- popsat jednotlivé funkce a formy supervize, |
- charakterizovat vztah mezi supervizorem a supervidovaným, |
- uvést různé postupy a možnosti sdílení zkušeností. |
Odborné dovednosti |
---|
- srozumitelně formulovat problém z učitelské praxe v rovině pracovní i osobní, |
- aplikovat modelování a výměnu role, |
- uplatnit postupy koučinku, |
- aktivně se účastnit balintovské skupiny. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, Bohumila; Čermáková, Veronika,; Kinkor, Milan. Týmová supervize : teorie a praxe. 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
Carroll, Michael; Tholstrupová, Margaret. Integrativní přístupy k supervizi. Vyd. 1. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5.
-
Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slowík, Josef. Supervize v učitelské profesi. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného ped. 2007.
|