Course: Creating Projects for Psychology Teaching

« Back
Course title Creating Projects for Psychology Teaching
Course code KPS/TPVP
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Course content
1. The importance of project-based teaching in psychology. 2. Analysis of the curricular documents relating to the project-based teaching of psychology. 3. Analysis of individual subjects in the course of psychology in relation to project-based teaching. 4. Interdisciplinary relations in teaching of psychology. 5. Educational structure of project-based teaching in psychology. 6. Specifics in the formulation of educational goals in project-based teaching of psychology. 7. Analysis of activating teaching methods in project-based teaching of psychology . 8. Analysis of organizational forms in project-based teaching of psychology. 9. Analysis of social psychological techniques in project-based teaching. 10. The possibilities of using grant funding for projects to teach psychology. 11. Student presentations.

Learning activities and teaching methods
E-learning, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Seminar classes, Individual study
  • E-learning (given by an e-learning course) - 30 hours per semester
  • unspecified - 12 hours per semester
  • Contact hours - 14 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic knowledge of general didactics and educational psychology.
learning outcomes
A student will: - understand the didactic analysis in teaching psychology - formulate educational objectives in relation to the school educational program - apply appropriate teaching methods and organizational forms in relation to discussed topics - evaluate project-based teaching in psychology
teaching methods
E-learning
Project-based instruction
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Seminar classes
assessment methods
Seminar work
Continuous assessment
Recommended literature
  • BARTÁK, J. Základní kniha lektora / trenéra. Praha : Votobia, 2003. ISBN 80-7220-158-1.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0.
  • Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro dospělé. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0817-5.
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život : Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. [Díl] 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8.
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život : Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. [Díl] 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-80-1.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik.. Praha: SPN,, 1982.
  • HICKONS, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.
  • HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • HOPPE, S., HOPPE, H.,KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter