Předmět: Teoretická východiska prevence

« Zpět
Název předmětu Teoretická východiska prevence
Kód předmětu KPS/TVP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Havlová Dana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Prevence - definice základních pojmů 2. Sociálně nežádoucí formy chování - vymezení 3. Dělení PP 4. Cíle PP (obecně, dle věku) 5. Systémový přístup k PP, jednotlivé složky PP 6. Úrovně specifické PP 7. Formy a metody specifické PP I. 8. Formy a metody specifické PP II. 9. Poskytovatelé prevence, osobnost preventisty - dovednosti, znalosti, postoje 10. Kritéria efektivního programu všeobecné prevence, evaluace preventivních programů 11. Základním metodické pokyny MŠMT pro oblast PP 12. Kompetence v oblasti PP - krajský školský koordinátor prevence, okresní školní metodik prevence, školní metodik prevence 13. Systém PP v ČR, historie PP

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat rizikové chování.
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování.
Charakterizovat skupiny rizikového chování.
Popsat jednotlivá riziková chování.
Odborné dovednosti
Identifikovat jednotlivé faktory způsobující vznik rizikového chování.
Navrhovat řešení předcházení rizikovému chování v rámci studovaného oboru.
Reflektovat svůj způsob života ve vztahu ke znakům rizikového chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovat teoretická východiska primární prevence a popsat jejich obsah.
Vymezit na obecné úrovni cíle primární prevence.
Popsat formy a metody práce v rámci primární prevence.
Charakterizovat dokumenty upravující koncepci a činnost primární prevence.
Objasnit způsoby evaluace preventivních programů.
Odborné dovednosti
Formulovat cíle primární prevence ve vztahu ke konkrétní škole a typu preventivního programu.
Analyzovat formy a metody práce v rámci primární prevence ve vztahu ke konkrétním typům preventivních programů.
Koncipovat programy primární prevece na zákaldě různých kritérií.
Navrhovat strategie evaluace programů primární prevence.
Interpretovat metodické pokyny MŠMT se zaměřením na koncipování a realizování primární prevence na školách a uvedené dokumenty implementovat do tvorby a realizace preventivních programů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
  • DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
  • HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
  • HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
  • NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
  • NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
  • NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
  • NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr