Vyučující
|
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přednášek: 1. Klinická psychologie jako aplikace psychologických věd a jako odpověď na potřeby praxe. 2. Historie oboru ve světě a u nás. 3. Profese klinického psychologa. 4. Obecné principy psychického vývoje jako základu pro poznání psychických poruch. 5. Psychologie nemocných a zdravotně postižených. 6. Psychologické aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospělosti. 7. Emoční poruchy a poruchy chování v dětství a dospělosti. 8. Poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie). 9. Problémy způsobené alkoholem, jinými návykovými látkami, hazardními hrami. 10. Psychologické diagnostiky. Stručný přehled. 11. Psychoterapie u dětí a dospělých. 12. Psychologie v rámci služeb pro rodinu s mentálně nebo tělesně postiženými pacienty. 13. Exkurse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost pojmového aparátu z obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
studenti jsou schopni: se dobře orientovat v základech klinické psychologie, psychopatologie, psychologické diagnostiky a psychoterapie, správně pochopit formy spolupráce s klinickým psychologem, vhodně aplikovat poznatky z oblasti psychopatologie v práci s pacienty, správně používat klinických diagnostických metod v poznávání osobnosti pacienta, orientačně chápat význam a smysl diagnostických testových metod, kterých používá klinický psycholog |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3.
-
PLANTE, T. G. Současná klinická psychologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-963-2.
|