Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Bártová Jaroslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah vychází ze základních psychologických pojmů, které se vztahují k učitelské profesi; obsah přednášek a seminářů je zaměřen na praktickou aplikaci: Předmět se zaměřuje na praxi učitele zvláště na praxi začínajícího učitele. Cílem je připravit studenty budoucí učitele na jejich profesi. Součástí je i seznámení studentů s možnostmi dalšího vzdělávání učitelů (v souvislosti s kariérním růstem). Žáci získají přehled o učitelské profesi, o dovednostech učitele, ale i o možnostech dalšího vzdělávání učitele v souvislosti s kariérním systémem. Dále se seznámí s nejnovějšími poznatky z oboru a s možností aplikace jejich teoretických poznatků v pedagogické praxi. Nedílnou součásti výuky je i praktický nácvik dovedností učitele. Obsah vychází ze základních psychologických pojmů, které se vztahují k učitelské profesi. Obsah je zaměřen na praktickou aplikaci. 1. Analýza základních psychologických pojmů, které se vztahují k učitelské profesi 2. Učitel v současné škole. 3. Kompetence učitele. 4. Začínající učitel 5. Dokumentace učitele 6. Dokumentace třídního učitele 7. Praktický nácvik dovedností učitele 8. Začínající učitel, co by měl znát a umět. 9. Další vzdělávání učitelů, možnosti vzdělávání, vzdělávací instituce 10. Kariérní růst učitele. 11. Kariérní systém 12. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Seminář
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
žáci získají přehled o učitelské profesi, o dovednostech učitele, ale i o možnostech dalšího vzdělávání učitele v souvislosti s kariérním systémem. Dále se seznámí s nejnovějšími poznatky z oboru a s možností aplikace jejich teoretických poznatků v pedagogické praxi. Nedílnou součásti výuky je i praktický nácvik dovedností učitele |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
FENSTERMACHER, G. D.; SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha, Portál, 2008.
-
FENSTERMACHER, G. D.; SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha, Portál, 2008. ISBN 80-7367-471-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
-
HOLEČEK, V. Psychologie v učitelské praxi - psychologické poznatky aplikovatelné v práci učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
|