Vyučující
|
-
Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zákonitosti a determinanty psychického vývoje. 2. Hlavní vývojové teorie, S. Freud., E. H. Erikson., J. Piaget, L. Kohlberg. 3. Attachment jako základ sociálních vztahů. 4. Vliv raného traumatu na vývoj člověka a formy psychické deprivace. 5. Teorie mentalizace Fonagy, Targetová. 6. Geneze osobnosti a sebepojetí pubescentů a adolescentů. 7. Vývoj kognitivních a emočních procesů pubescentního a adolescentního věku. 8. Vývoj charakteru a morálních vlastností. 9. Poruchy vývoje (kvalitativní, kvantitativní). 10. ADHD, ADD, vývojové poruchy učení, Epilepsie, DMO. 11. Nejčastější psychická onemocnění pubescentního a adolescentního věku. 12. Traumatické a krizové situace v životě pubescentů a adolescentů (smrt, nemoc, rozvod rodičů). 13. Způsoby intervence v těžkých situacích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie, rozeznat hlavní směry psychologického myšlení, nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi. |
Odborné dovednosti |
---|
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény, rozpoznat jejich vývojová specifika, aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit jednotlivé vývojové periody |
- objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku |
- rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů |
- vysvětlit genezi osobnosti |
- zhodnotit základní ontogenetické teorie |
Odborné dovednosti |
---|
- reflektovat vlastní osobnostní předpoklady pro práci s dětmi |
- vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku |
- správně používat odbornou terminologii |
- zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku |
- posoudit úroveň školní připravenosti dítěte |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-19.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Urbanovská, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
-
VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press. 2021.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. Praha : Portál, 2020.
-
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
|