Předmět: Výcvik sociálních kompetencí

« Zpět
Název předmětu Výcvik sociálních kompetencí
Kód předmětu KPS/VSOKO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Bártová Jaroslava, Mgr.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Tarkošová Vladimíra, PhDr.
  • Legler Michal, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální kompetence jako jedna z klíčových dovedností. 2. Zásady práce v sociální skupině. 3. Osobní zakázka a její analýza. 4. Techniky zaměřené na hlubší pozání druhých. 5. Sociální percepce ve vztahu ke komunikativním dovednostem. 6. Neverbální komunikace. 7. Verbální komunikace. Analýza přenosu zpráv. 8. Výcvik aktivního naslouchání. 9. Sebepoznání jako jeden z předpokladů efektivní komunikace. 10. - 12. Komunikace v kooperaci. 13. Reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat základní sociálně psychologcké jevy.
Charakterizovat jednotlivé typy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Definovat sociální skupinu.
Objasňovat procesy skupinové dynamiky.
Odborné dovednosti
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit eduakční programy založené na principech sociálně psychologického výcviku.
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností.
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností.
Objasnit historii a současnost sociálně psychologického výcviku.
Odborné dovednosti
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu.
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu.
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života.
Uvést možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro dospělé. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0817-5.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha: SPN, 1982..
  • Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik). Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr