Vyučující
|
-
Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Bártová Jaroslava, Mgr.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Tarkošová Vladimíra, PhDr.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální kompetence jako jedna z klíčových dovedností. 2. Zásady práce v sociální skupině. 3. Osobní zakázka a její analýza. 4. Techniky zaměřené na hlubší pozání druhých. 5. Sociální percepce ve vztahu ke komunikativním dovednostem. 6. Neverbální komunikace. 7. Verbální komunikace. Analýza přenosu zpráv. 8. Výcvik aktivního naslouchání. 9. Sebepoznání jako jeden z předpokladů efektivní komunikace. 10. - 12. Komunikace v kooperaci. 13. Reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat základní sociálně psychologcké jevy. |
Charakterizovat jednotlivé typy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Definovat sociální skupinu. |
Objasňovat procesy skupinové dynamiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit eduakční programy založené na principech sociálně psychologického výcviku. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasnit historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu. |
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Uvést možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro dospělé. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0817-5.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha: SPN, 1982..
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik). Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
|