Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Bednářová Iryna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, předmět vývojové psychologie 2. Základní metody využívané ve vývojové psychologii 3. Determinanty a zákonitosti psychického vývoje - zdravý vývoj, poruchy psychického vývoje, Psychická deprivace. 4. Výchova a škola v procesu vývoje jedince, vlivy prostředí a socializace 5. Vývojová stádia - základní rozdělení: dětství, dospělost, stáří 6. Periodizace psychického vývoje podle E. Eriksona, S. Freuda, J. Piageta 7. Věkové zvláštnosti (tělesné, psychické, sociální) s důrazem na období dětství 8. Předškolní období, školní zralost 9. Mladší školní věk - základní charakteristiky, determinanty a činnosti v období mladšího školního věku 10. Kognitivní vývoj v mladším školním věku 11. Vývoj charakteru a morálních vlastností 12. Vývoj sebepojetí, sebevýchovy, Porovnání charakteristik mladšího a staršího školního věku 13. Závěrečná evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 7 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 19 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie, rozeznat hlavní směry psychologického myšlení, nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi. |
užívat základní terminologii z psychologii osobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény, rozpoznat jejich vývojová specifika, aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit jednotlivé vývojové periody, - objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku, - rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů, - vysvětlit genezi osobnosti, - zhodnotit základní ontogenetické teorie. |
Odborné dovednosti |
---|
- určit odchylky normálního vývoje, - aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe, - vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku, - zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku, - posoudit úroveň školní připravenosti dítěte. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Slater, Alan; Bremner, Gavin J. (eds.). An Introduction to Developmental Psychology. BPS Blackwell, 2017. ISBN 978-1118767207.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press. 2021.
|