Předmět: Vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu KPS/VYPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Bednářová Iryna, Mgr.
Obsah předmětu
1. Základní otázky vývojové psychologie, předmět vývojové psychologie 2. Základní metody využívané ve vývojové psychologii 3. Determinanty a zákonitosti psychického vývoje - zdravý vývoj, poruchy psychického vývoje, Psychická deprivace. 4. Výchova a škola v procesu vývoje jedince, vlivy prostředí a socializace 5. Vývojová stádia - základní rozdělení: dětství, dospělost, stáří 6. Periodizace psychického vývoje podle E. Eriksona, S. Freuda, J. Piageta 7. Věkové zvláštnosti (tělesné, psychické, sociální) s důrazem na období dětství 8. Předškolní období, školní zralost 9. Mladší školní věk - základní charakteristiky, determinanty a činnosti v období mladšího školního věku 10. Kognitivní vývoj v mladším školním věku 11. Vývoj charakteru a morálních vlastností 12. Vývoj sebepojetí, sebevýchovy, Porovnání charakteristik mladšího a staršího školního věku 13. Závěrečná evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 7 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 19 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie, rozeznat hlavní směry psychologického myšlení, nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
užívat základní terminologii z psychologii osobnosti
Odborné dovednosti
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény, rozpoznat jejich vývojová specifika, aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit jednotlivé vývojové periody, - objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku, - rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů, - vysvětlit genezi osobnosti, - zhodnotit základní ontogenetické teorie.
Odborné dovednosti
- určit odchylky normálního vývoje, - aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe, - vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku, - zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku, - posoudit úroveň školní připravenosti dítěte.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Slater, Alan; Bremner, Gavin J. (eds.). An Introduction to Developmental Psychology. BPS Blackwell, 2017. ISBN 978-1118767207.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní