Předmět: Vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu KPS/VYPSO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Pešíková Ivana, prof. PhDr. CSc.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Dolanská Anna, Mgr.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní otázky vývojové psychologie, zákonitosti vývoje. 2. Determinanty psychického vývoje, periodizace. 3. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky). 4. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky). 5. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky). 6. Psychická deprivace. 7. Poruchy vývoje. 8. Vývoj motorických funkcí. 9. Vývoj řeči. 10. Vývoj kresebného projevu. 11. Vývoj poznávacích a emočních procesů. 12. Vývoj charakteru a morálních vlastností. 13. Geneze osobnosti a sebepojetí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Diskuse, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie, rozeznat hlavní směry psychologického myšlení, nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
Odborné dovednosti
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény, rozpoznat jejich vývojová specifika, aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
užívat oborovou terminologii, vymezit jednotlivé vývojové periody, objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku, rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů, vysvětlit genezi osobnosti, zhodnotit základní ontogenetické teorie.
Odborné dovednosti
určit odchylky normálního vývoje, aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe, analyzovat kresebný projev dítěte vzhledem k věku, zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku, posoudit úroveň školní připravenosti dítěte.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Heydebrand, Caroline von. O duševní podstatě dítěte. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1993. ISBN 80-85791-00-5.
  • Hradecká, Milada. Kapitoly z vývojové psychologie. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1979.
  • Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
  • Kon, Igor' Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
  • Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd., v Gradě Publishing 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
  • Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. 2., přeprac. vyd. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1968.
  • Langmeier, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-7.
  • Matějček, Zdeněk; Langmeier, Josef. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986.
  • Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
  • Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
  • Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. - IV. SPN Praha, 1963.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
  • Švancara, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. SPN Praha, 1983.
  • Taxová, Jiřina. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání : Skripta pro posl. filozof. fak. Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1985.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Vágnerová, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-797-4.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr