Lecturer(s)
|
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Pešíková Ivana, prof. PhDr. CSc.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Dolanská Anna, Mgr.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Basic issues of Developmental Psychology. The patterns of the developmental processes. 2. Determinants of Mental Development. Periodization. 3. Characteristics of integrative period - childhood, (physical, mental, and social characteristics). 4. Characteristics of culmination period - adulthood, middle age, (physical, mental, and social characteristics). 5. Characteristics of involutional period - old age, (physical, mental, and social characteristics). 6. Mental Deprivation. 7. Development disorder. 8. Development of motor and static functions. 9. Development of language. 10. Development of drawing ability. 11. Development of cognitive and emotional processes. 12. Development of character and moral properties. 13. Genesis of personality, self-knowledge.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, E-learning, Discussion, One-to-One tutorial, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar, Field trip
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of terminology of psychology, above all, of General Psychology. |
Skills |
---|
to define basic psychic processes, states and phenomena, to recognize their developmental specifics, to apply their general knowledge to the field of their study. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
use the fields terminology, define individual development periods, explain the needs and pecularities of behaviour and experiencing of students withrespect to the age, differ the specifics of the genesis of basic mental functions and processes, explain personality genesis evaluate the basic ontogenesis theories. |
Skills |
---|
determine deviations of normal development, apply theoretical knowledge to the field of educational practice, analyze the child's drawing with the respect to the age, process the underlying history of a child of school age, assess the level of school preparedness of the child. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Heydebrand, Caroline von. O duševní podstatě dítěte. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1993. ISBN 80-85791-00-5.
-
Hradecká, Milada. Kapitoly z vývojové psychologie. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1979.
-
Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
-
Kon, Igor' Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd., v Gradě Publishing 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
-
Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. 2., přeprac. vyd. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1968.
-
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-7.
-
Matějček, Zdeněk; Langmeier, Josef. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986.
-
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
-
Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. - IV. SPN Praha, 1963.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
-
Švancara, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. SPN Praha, 1983.
-
Taxová, Jiřina. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání : Skripta pro posl. filozof. fak. Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1985.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-797-4.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|