Předmět: Výchova ke zdravému životnímu stylu

« Zpět
Název předmětu Výchova ke zdravému životnímu stylu
Kód předmětu KPS/VZZS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zdravý životní styl jako součást výchovy ke zdraví 2. Zdravý životní styl jako jeden z obsahových cílů průřezového tématu osobnostní a sociální výchova 3. Diagnostika zdravého životního stylu 4. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti racionální výživy a výživových doporučeních 5. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti rekreačních pohybových aktivit 6. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti předcházení rizikového chování 7. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti předcházení a zládání náročných životních situací 8. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti sociálních dovedností a rozvoje nekonfliktních mezilidských vztahů 9. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti relaxačních a energetizujících technik 10.Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti seberegulačních vlastností a selfmanagementu 11.Výchovné strategie se zaměřením na rozvoj zdravého životního stylu u žáka v podmínkách školy 12.Výchovné programy podporující zdravý životní styl žáků v podmínkách školy 13.Shrnutí a evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty.
Vyjmenovat dokumenty podporující zdraví.
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii.
Definovat výchovu a charakterizovat její znaky.
Odborné dovednosti
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu.
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince.
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat zdravý životní styl.
Charakterizovat jednotlivé oblasti zdravého životního stylu.
Vysvětlit efektivní výchovné strategie rozvoje zdravého životního stylu v podmínkách školy.
Odborné dovednosti
Vhodně zvolit činnosti vyjadřující zdravý životní styl.
Rozlišit spojitost zdravého životního stylu se vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví a průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova.
Posoudit přínosnost jednotlivých programů podporující zdravý životní styl na rozvoj osobnosti žáka v podmínkách školy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
  • KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • VALJENT, Z. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05367-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr