Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zdravý životní styl jako součást výchovy ke zdraví 2. Zdravý životní styl jako jeden z obsahových cílů průřezového tématu osobnostní a sociální výchova 3. Diagnostika zdravého životního stylu 4. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti racionální výživy a výživových doporučeních 5. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti rekreačních pohybových aktivit 6. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti předcházení rizikového chování 7. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti předcházení a zládání náročných životních situací 8. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti sociálních dovedností a rozvoje nekonfliktních mezilidských vztahů 9. Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti relaxačních a energetizujících technik 10.Charakteristika zdravého životního stylu v oblasti seberegulačních vlastností a selfmanagementu 11.Výchovné strategie se zaměřením na rozvoj zdravého životního stylu u žáka v podmínkách školy 12.Výchovné programy podporující zdravý životní styl žáků v podmínkách školy 13.Shrnutí a evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty. |
Vyjmenovat dokumenty podporující zdraví. |
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii. |
Definovat výchovu a charakterizovat její znaky. |
Odborné dovednosti |
---|
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu. |
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince. |
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat zdravý životní styl. |
Charakterizovat jednotlivé oblasti zdravého životního stylu. |
Vysvětlit efektivní výchovné strategie rozvoje zdravého životního stylu v podmínkách školy. |
Odborné dovednosti |
---|
Vhodně zvolit činnosti vyjadřující zdravý životní styl. |
Rozlišit spojitost zdravého životního stylu se vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví a průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova. |
Posoudit přínosnost jednotlivých programů podporující zdravý životní styl na rozvoj osobnosti žáka v podmínkách školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
-
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
VALJENT, Z. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05367-6.
|