Course: Education to the healthy lifestyle

« Back
Course title Education to the healthy lifestyle
Course code KPS/VZZS
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Healthy lifestyle as part of health education 2. Healthy lifestyle as one of the goals of contents cross-cutting theme of personal and social education 3. Diagnostics of the healthy lifestyle 4. Characteristics of a healthy lifestyle in rational nutrition and dietary recommendations 5. Characteristics of a healthy lifestyle in recreational physical activities 6. Characteristics of a healthy lifestyle in the prevention of risky behavior 7. Characteristics of a healthy lifestyle in the prevention and coping with difficult life situations 8. Characteristics of a healthy lifestyle in the development of social skills and interpersonal relationships unconflicting 9. Characteristics of a healthy lifestyle in relaxing and energizing techniques 10. Characteristics of a healthy lifestyle in self-management and self-regulatory properties 11. Educational strategies focusing on the development of healthy lifestyles among pupils in school conditions 12. Educational programs of healthy lifestyle promotion in the terms of school pupils 13. Summary and evaluation of teaching

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Individual study, Self-study of literature, Lecture
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty.
Vyjmenovat dokumenty podporující zdraví.
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii.
Definovat výchovu a charakterizovat její znaky.
Skills
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu.
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince.
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Definovat zdravý životní styl.
Charakterizovat jednotlivé oblasti zdravého životního stylu.
Vysvětlit efektivní výchovné strategie rozvoje zdravého životního stylu v podmínkách školy.
Skills
Vhodně zvolit činnosti vyjadřující zdravý životní styl.
Rozlišit spojitost zdravého životního stylu se vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví a průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova.
Posoudit přínosnost jednotlivých programů podporující zdravý životní styl na rozvoj osobnosti žáka v podmínkách školy.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Individual study
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Individual study
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Individual study
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Seminar work
Skills
Combined exam
Seminar work
Competences
Combined exam
Seminar work
Recommended literature
  • FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
  • KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • VALJENT, Z. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05367-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester