Předmět: Základy psychologie

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu KPS/ZAPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Legler Michal, PhDr. Ph.D.
  • Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
  • Dolanská Anna, Mgr.
  • Bártová Jaroslava, Mgr.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Etapy vývoje psychologie. 2. Psychologické obory, cíle, předmět zkoumání psychologie. 3. Genetická a sociokulturní determinace psychiky. 4. Myšlení a řeč. 5. Socializace. 6. Paměť a učení. 7. Struktura osobnosti. 8. Temperament a emotivita. 9. Motivační vlastnosti osobnosti. 10. Inteligence. 11. Sebepojetí a rozhodovací procesy. 12. Člověk jako bio-psycho-socio-spirituální jednota.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozeznávat základní kategorie z obecné psychologie na úrovni střední školy, nacházet adekvátní zdroje informací.
Odborné dovednosti
student bude obeznámen se základními tématy obecné psychologie a bude schopen tyto znalosti v oblasti teorie i výzkumu demonstrovat. Také se předpokládá, že student bude schopen komunikovat o chování a mentálních procesech ve vhodné formě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit význam psychologie v praxi, - definovat psychické procesy a stavy, - objasnit základy psychologie osobnosti a determinaci jejího vývoje, - popsat jednotlivé strukturální a dynamické charakteristiky osobnosti.
Odborné dovednosti
používat adekvátně odbornou terminologii, aplikovat teoretické poznatky do praktického života a své odbornosti, nacházet a odborně zhodnotit souvislosti mezi příčinami a následky lidského vnímání, prožívání a jednání, posoudit pojetí člověka jako bio-psycho-socio-spirituální jednoty.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
  • Helus, Z. : Úvod do sociální psychologie. PFUK, 2001.
  • Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • Miňhová, J. - Kubíková, A. - Prunner, P. : Vybrané kapitoly ze sociální psychologie. Plzeň, 1993.
  • Miňhová, Jana; Holeček, Václav. ICT ve vzdělávání inovace doktorského studijního programu : Psychologie osobnosti v edukačním procesu. [Hradec Králové] : Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-190-7.
  • Nakonečný, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2. rozš. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
  • Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2462-153-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr