Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Zdravotnická psychologie. Problematika nemoci. Vliv choroby na psychiku nemocného. Nemoc jako svízelná životní situace. Chronicky nemocný. Adaptace na hospitalizaci, hospitalismus, separační úzkost. Pacient se specifickými potřebami. Problematika strachu a úzkosti. Psychologie bolesti. Agresivita ve zdravotnické praxi. Psychologický přístup u dětského pacienta. Osnova cvičení: Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka. Modelové situace - postoje nemocných k nemoci. Subjektivní prožívání bolesti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit asertivní, pasivní, agresivní jednání |
rozlišit druhy sociálních skupin a popsat způsoby jejich vedení |
objasnit aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky realizovat účast v supervizní skupině v semináři |
adekvátně používat všechny formy verbální a neverbální komunikace |
správně použít transakční analýzu |
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení |
projevovat empatii v modelových situacích |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KERN, Hans a kol. Přehled psychologie. Praha. Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
KUPKA Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada. 2015. s. 216. ISBN 978-80-247-4650-0 ..
-
Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|