Předmět: Zdravotnická psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie 2
Kód předmětu KPS/ZDPK2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova přednášek: Starý člověk jako pacient. Psychologická problematika u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním. Pacient s vybranými interními chorobami. Psychologická péče o psychosomaticky nemocné. Psychologická problematika onkologicky nemocných. Psychologické otázky v chirurgii. Psychologické aspekty paliativní péče. Umírající nemocný. Zdravotník a nemocný, sociální interakce ve zdravotnické praxi. Syndrom vyhoření. Osnova cvičení: Psychologický přístup v péči o nemocného s interním onemocněním. Prožij si svůj hendikep. Vyjadřování pocitů jako ventil negativních emocí. Jste emotivní nebo neemotivní? Inventář projevů syndromu vyhoření

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
Předpoklady
Odborné znalosti
úspěšné absolvování předmětu ZDPK1
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit specifika v psychosociální péči o pacienty/klienty
definovat pojem autoplastický obraz nemoci
identifikovat potřeby pacientů/klientů
definovat psychosomatické souvislosti v ošetřovatelství
popsat proces truchlení
popsat známky syndromu vyhoření u zdravotníka
Odborné dovednosti
prakticky realizovat účast v supervizní skupině v semináři
používat transakční analýzu
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích
prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení, projevovat empatii v modelových situacích
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Diskuse,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
  • KUBLER-ROSSSOVÁ, E. Otázky a odpovědi o smrti a umírání. Arita Turnov, 1994.
  • Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
  • LÁTALOVÁ, Klára, KAMARÁDOVÁ, Dana, PRAŠKO, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-4305-9.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Špirudová, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství I : pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
  • VAGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005.
  • Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr