Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Starý člověk jako pacient. Psychologická problematika u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním. Pacient s vybranými interními chorobami. Psychologická péče o psychosomaticky nemocné. Psychologická problematika onkologicky nemocných. Psychologické otázky v chirurgii. Psychologické aspekty paliativní péče. Umírající nemocný. Zdravotník a nemocný, sociální interakce ve zdravotnické praxi. Syndrom vyhoření. Osnova cvičení: Psychologický přístup v péči o nemocného s interním onemocněním. Prožij si svůj hendikep. Vyjadřování pocitů jako ventil negativních emocí. Jste emotivní nebo neemotivní? Inventář projevů syndromu vyhoření
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
úspěšné absolvování předmětu ZDPK1 |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit specifika v psychosociální péči o pacienty/klienty |
definovat pojem autoplastický obraz nemoci |
identifikovat potřeby pacientů/klientů |
definovat psychosomatické souvislosti v ošetřovatelství |
popsat proces truchlení |
popsat známky syndromu vyhoření u zdravotníka |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky realizovat účast v supervizní skupině v semináři |
používat transakční analýzu |
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení, projevovat empatii v modelových situacích |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KUBLER-ROSSSOVÁ, E. Otázky a odpovědi o smrti a umírání. Arita Turnov, 1994.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
LÁTALOVÁ, Klára, KAMARÁDOVÁ, Dana, PRAŠKO, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-4305-9.
-
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Špirudová, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství I : pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
VAGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005.
-
Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|