Předmět: Zdravotnická psychologie I.

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie I.
Kód předmětu KPS/ZDPS1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova přednášek: 1. Úvod do studia, vymezení pojmu zdravotnické psychologie, uplatnění psychologie ve zdravotnictví. 2. Psychologická problematika nemocného a nemoci - postoj k nemoci, změny v prožívání a chování během nemoci. 3. Psychologie ambulantně léčeného a hospitalizovaného nemocného. 4. Psychologická problematika nemoci - autoplastický obraz nemoci, ambivalentní prožívání nemoci. Nemoc jako svízelná životní situace. 5. Adaptace na hospitalizaci, hospitalismus, separační úzkost. 6. Problematika strachu a úzkosti pacienta. 7. Bolest a její zvládání pacientem. 8. Agresivita ve zdravotnické praxi. CAN, domácí násilí. 9. Chronicky nemocný pacient. 10. Psychologický přístup k handicapovanému pacientovi. 11. Psychologie rehabilitace. 12. Osobnost zdravotníka (základní předpoklady úspěšné činnosti). 13. Zdravotník a nemocný - vztah mezi zdravotníkem a nemocným, rodinou a zdravotníky,empatie, altruismus, devalvace, evalvace, iatropatogenie. Osnova cvičení: Navazuje na obsah probrané teorie přednášek: - porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka, - modelové situace - postoj k nemoci, - subjektivní prožívání bolesti, psychologické prostředky k redukci bolesti, strachu a úzkosti, - komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi, rozhovor s pacientem různého věku (senior, dítě), příbuznými, - psychologický přístup k handicapovaným nemocným.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Žádné specifické předpoklady.
Odborné dovednosti
Žádné specifické dovednosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka vysvětlí postoje nemocného k nemoci, charakterizuje psychologickou problematiku nemoci, popíše problematiku adaptace na hospitalizaci a preventivní přístup zdravotníka, charakterizuje problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a přístup zdravotníka, popíše psychologickou problematiku nemocných u smyslového, mentálního i tělesného handicapu, charakterizuje roli zdravotníka a specifika komunikačních dovedností ve zdravotnické praxi.
Odborné dovednosti
Student/ka analyzuje postoje nemocného k nemoci,aplikuje specifiký přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí a strachem, charakterizuje nemoc jako svízelnou životní situaci, aplikuje vhodný přístup a redukuje akutní i chronickou bolest u nemocného, prakticky aplikuje vhodný přístup a zná specifika vztahu mezi zdravotníkem a nemocným.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Doporučená literatura
  • Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
  • Kern, Hans. Přehled psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-121-2.
  • Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
  • Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
  • Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr