Předmět: Zdravotnická psychologie II.

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie II.
Kód předmětu KPS/ZDPS2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Definice zdraví - 3 typy" holistické, humanistické, aktuální (biologické, psychické, sociální a existenční zdraví. Definice nemoci - kognitivní a exekutivní funkce v nemoci, afektivní systém v nemoci. Bolest v životě člověka - definice bolesti, práh bolesti, intenzita bolesti, etiologie a agravace bolestivého chování, popis chování při bolesti u typů A, B,C, D Dítě. nemoc a bolest -prožívání bolesti ve vývojových stádiích dítěte, motivace k léčbě a rehabilitace, chlapci a dívky v nemoci. Ženy a muži, nemoc a bolest - specifika prožívání Stáří, nemoc a bolest - specifika prožívání. Lidské potřeby - jejich ne/uspokojení a vliv na průběh nemoci člověka, význam pocitu smyslu "života" při chronické nemoci Stres, frustrace a deprivace ve vztahu k nemoci a bolesti, stres a imunitní systém. Komunikace s pacientem a rodinu - verbální komunikace Komunikace s pacientem a rodinou - neverbální komunikace Komunikace s pacientem I.- s fyzickým handicapem Komunikace s pacientem II.- s psychickým onemocněním Komunikace s pacientem III.- mentálním omezením

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student ovládá znalosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1).
Odborné dovednosti
Student ovládá dovednosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1).
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka vysvětlí specifika psychologického přístupu k nemocným a postiženým v různých věkových obdobích, definuje a popíše duševní a behaviorální poruchy, charakterizuje problematiku zdravotního postižení a specifika přístupu, definuje a popíše problematiku syndromu vyhoření.
Odborné dovednosti
Student/ka aplikuje vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich postižení, aplikuje vhodný přístup k nemocnému nebo postiženému s ohledem na věk pacienta, kriticky analyzuje poruchy komunikace s problémovými pacienty, sebereflexe výkonu v roli zdravotníka.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Diskuse,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
test
Odborné dovednosti
Test,
Ústní zkouška,
test
Obecné způsobilosti
test
Doporučená literatura
  • Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, Elisabeth. Světlo na konci tunelu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
  • Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
  • Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
  • Látalová, Klára; Kamarádová, Dana; Praško, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4305-9.
  • Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr