Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Definice zdraví - 3 typy" holistické, humanistické, aktuální (biologické, psychické, sociální a existenční zdraví. Definice nemoci - kognitivní a exekutivní funkce v nemoci, afektivní systém v nemoci. Bolest v životě člověka - definice bolesti, práh bolesti, intenzita bolesti, etiologie a agravace bolestivého chování, popis chování při bolesti u typů A, B,C, D Dítě. nemoc a bolest -prožívání bolesti ve vývojových stádiích dítěte, motivace k léčbě a rehabilitace, chlapci a dívky v nemoci. Ženy a muži, nemoc a bolest - specifika prožívání Stáří, nemoc a bolest - specifika prožívání. Lidské potřeby - jejich ne/uspokojení a vliv na průběh nemoci člověka, význam pocitu smyslu "života" při chronické nemoci Stres, frustrace a deprivace ve vztahu k nemoci a bolesti, stres a imunitní systém. Komunikace s pacientem a rodinu - verbální komunikace Komunikace s pacientem a rodinou - neverbální komunikace Komunikace s pacientem I.- s fyzickým handicapem Komunikace s pacientem II.- s psychickým onemocněním Komunikace s pacientem III.- mentálním omezením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student ovládá znalosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1). |
Odborné dovednosti |
---|
Student ovládá dovednosti získané v předmětu Zdravotnická psychologie I (KPS/ZDPS1). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student/ka vysvětlí specifika psychologického přístupu k nemocným a postiženým v různých věkových obdobích, definuje a popíše duševní a behaviorální poruchy, charakterizuje problematiku zdravotního postižení a specifika přístupu, definuje a popíše problematiku syndromu vyhoření. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka aplikuje vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich postižení, aplikuje vhodný přístup k nemocnému nebo postiženému s ohledem na věk pacienta, kriticky analyzuje poruchy komunikace s problémovými pacienty, sebereflexe výkonu v roli zdravotníka. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
test |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
test |
Obecné způsobilosti |
---|
test |
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, Elisabeth. Světlo na konci tunelu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Látalová, Klára; Kamarádová, Dana; Praško, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4305-9.
-
Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|