Předmět: Zdravotnická psychologie

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu KPS/ZDPS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zdravotnická psychologie - vymezeni pojmu, uplatnění psychologie ve zdravotnictví, psychohygiena 2. Problematika nemoci, Autoplastický obraz nemoci, postoj nemocného k nemoci. 3. Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka. Modelové situace - postoj k nemoci 4. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi, zásady komunikace s pacientem různého věku (senior, dítě) 5. Komunikace v přednemocniční péči, specifické typy komunikace - komunikace s dítětem, s handicapovanými, s geriatrickým pacientem 6. Problematika strachu a úzkosti - definování základních pojmů, primární příznak, tělesné projevy, vývoj úzkosti a strachu, psychologické přístupy, jak jednat s nemocným ve strachu a úzkosti 7. Problematika bolesti - definice WHO, typy bolesti, její prožívání, akutní bolest, chronická bolest, bolest u dětí, psychologické postupy, přístupy k pacientům 8. Agresivita ve zdravotnické praxi - negativní emoce , práce s nimi 9. Setkání se smrtí, umírání, smrt 10. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres 11. Posttraumatická stresová porucha. Frustrace, deprivace, konflikt 12. Krizová intervence, psychologická první pomoc, chování osobnosti v náročných životních situacích, podpůrný rozhovor, suicidium. Cvičení: Témata s důrazem na aplikaci do praxe: 1. Osobnostní charakteristiky záchranáře, profesně odborné kompetence, jejich uplatňování v praxi - modelové situace 2. Mimořádná událost, prevence vzniku hromadné paniky, fáze katastrofy v komunitě - kazuistiky z praxe 3. Nácvik komunikace mezi dispečinkem a volajícím, mezi záchranářem a pacientem, komunikace s rodinnými příslušníky, se svědkem události - modelové situace 4. Pomoc v krizové situaci, chování osobnosti v náročných životních situacích, podpůrný rozhovor, suicidium -příklady z praxe - kazuistiky 5. Komunikace v přednemocniční péči, specifické typy komunikace - komunikace s dítětem, s geriatrickým pacientem, s hendikepovanými lidmi - příklady z praxe 6. Syndrom vyhoření v profesi záchranáře. Diagnostika syndromu vyhoření - projevy. Jak se vyhnout syndromu vyhoření. Relaxace - praktické návody

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit psychické odezvy na onemocnění a smrt v kontextu náročných životních situací,
- charakterizovat problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a adekvátní přístupy zdravotníka,
- definovat a popsat syndrom vyhoření,
- popsat projevy akutní reakce na stres,
- objasnit problematiku posttraumatické stresové poruchy,
- charakterizovat krizovou intervenci a psychologickou první pomoc.
Odborné dovednosti
- aplikovat specifický přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí, strachem a u agresivních pacientů,
- používat psychologické prostředky k redukci bolesti, strachu a úzkosti,
- uplatňovat psychohygienické principy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
  • Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr