|
Vyučující
|
-
Jůzová Václava, doc. Mgr. Ph.D.
-
Gruber Veronika, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zdravotnická psychologie - vymezeni pojmu, uplatnění psychologie ve zdravotnictví, psychohygiena 2. Problematika nemoci, Autoplastický obraz nemoci, postoj nemocného k nemoci. 3. Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka. Modelové situace - postoj k nemoci 4. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi, zásady komunikace s pacientem různého věku (senior, dítě) 5. Komunikace v přednemocniční péči, specifické typy komunikace - komunikace s dítětem, s handicapovanými, s geriatrickým pacientem 6. Problematika strachu a úzkosti - definování základních pojmů, primární příznak, tělesné projevy, vývoj úzkosti a strachu, psychologické přístupy, jak jednat s nemocným ve strachu a úzkosti 7. Problematika bolesti - definice WHO, typy bolesti, její prožívání, akutní bolest, chronická bolest, bolest u dětí, psychologické postupy, přístupy k pacientům 8. Agresivita ve zdravotnické praxi - negativní emoce , práce s nimi 9. Setkání se smrtí, umírání, smrt 10. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres 11. Posttraumatická stresová porucha. Frustrace, deprivace, konflikt 12. Krizová intervence, psychologická první pomoc, chování osobnosti v náročných životních situacích, podpůrný rozhovor, suicidium. Cvičení: Témata s důrazem na aplikaci do praxe: 1. Osobnostní charakteristiky záchranáře, profesně odborné kompetence, jejich uplatňování v praxi - modelové situace 2. Mimořádná událost, prevence vzniku hromadné paniky, fáze katastrofy v komunitě - kazuistiky z praxe 3. Nácvik komunikace mezi dispečinkem a volajícím, mezi záchranářem a pacientem, komunikace s rodinnými příslušníky, se svědkem události - modelové situace 4. Pomoc v krizové situaci, chování osobnosti v náročných životních situacích, podpůrný rozhovor, suicidium -příklady z praxe - kazuistiky 5. Komunikace v přednemocniční péči, specifické typy komunikace - komunikace s dítětem, s geriatrickým pacientem, s hendikepovanými lidmi - příklady z praxe 6. Syndrom vyhoření v profesi záchranáře. Diagnostika syndromu vyhoření - projevy. Jak se vyhnout syndromu vyhoření. Relaxace - praktické návody
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit psychické odezvy na onemocnění a smrt v kontextu náročných životních situací, |
| - charakterizovat problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a adekvátní přístupy zdravotníka, |
| - definovat a popsat syndrom vyhoření, |
| - popsat projevy akutní reakce na stres, |
| - objasnit problematiku posttraumatické stresové poruchy, |
| - charakterizovat krizovou intervenci a psychologickou první pomoc. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat specifický přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí, strachem a u agresivních pacientů, |
| - používat psychologické prostředky k redukci bolesti, strachu a úzkosti, |
| - uplatňovat psychohygienické principy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
-
Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
|