Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Kategorizace psychických poruch u dětí a dospívajících. 2.Elementární terminologie psychologických, speciálně pedagogických a psychiatrických nálezů pro školu. 3.Vznik a vývoj psychických odchylek, prevence, náprava. 4.Možnosti detekční a podpůrné role učitele. 5.Poruchy příjmu potravy u žáků a studentů. 6.Závislosti u dětí a dospívajících. 7.Patologická emocionalita u žáků a studentů. 8.Neurotické projevy u žáků a studentů. 9.Žák s poruchou chování. 10.Žák s poruchou autistického spektra. 11.Žák s neurologickým onemocněním. 12.Paranoidní stavy a sebepoškozovací tendence u žáků a studentů. 13.Poúrazový stav u žáků a studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie |
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti |
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit základní pojmy vyskytující se v psychologických, popř. psychiatrických zprávách, |
- vysvětlit příčiny psychických odchylek, |
- rozčlenit psychické odchylky, |
- popsat zjevné projevy počínající závislosti a poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících, |
- definovat znaky patologických nálad, |
- charakterizovat poruchy autistického spektra a poruchy chování. |
Odborné dovednosti |
---|
- navrhnout úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou, |
- konkretizovat roli pedagogického asistenta při výuce, |
- na základě znalosti potřeb žáka s epilepsií a žáka s poruchou autistického spektra specifikovat požadavky na průběh vzdělávacího procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Kast, Verena. Úzkost a její smysl. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0160-1.
-
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
-
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 3. rozš. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-70-9.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
-
Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
|