Předmět: Psychopatologie

« Zpět
Název předmětu Psychopatologie
Kód předmětu KPS/ZPAU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Kategorizace psychických poruch u dětí a dospívajících. 2.Elementární terminologie psychologických, speciálně pedagogických a psychiatrických nálezů pro školu. 3.Vznik a vývoj psychických odchylek, prevence, náprava. 4.Možnosti detekční a podpůrné role učitele. 5.Poruchy příjmu potravy u žáků a studentů. 6.Závislosti u dětí a dospívajících. 7.Patologická emocionalita u žáků a studentů. 8.Neurotické projevy u žáků a studentů. 9.Žák s poruchou chování. 10.Žák s poruchou autistického spektra. 11.Žák s neurologickým onemocněním. 12.Paranoidní stavy a sebepoškozovací tendence u žáků a studentů. 13.Poúrazový stav u žáků a studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit základní pojmy vyskytující se v psychologických, popř. psychiatrických zprávách,
- vysvětlit příčiny psychických odchylek,
- rozčlenit psychické odchylky,
- popsat zjevné projevy počínající závislosti a poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících,
- definovat znaky patologických nálad,
- charakterizovat poruchy autistického spektra a poruchy chování.
Odborné dovednosti
- navrhnout úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou,
- konkretizovat roli pedagogického asistenta při výuce,
- na základě znalosti potřeb žáka s epilepsií a žáka s poruchou autistického spektra specifikovat požadavky na průběh vzdělávacího procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
  • Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • Kast, Verena. Úzkost a její smysl. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0160-1.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
  • Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 3. rozš. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-70-9.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
  • Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
  • Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr