Předmět: Základy psychodiagnostiky a psychoterap.

« Zpět
Název předmětu Základy psychodiagnostiky a psychoterap.
Kód předmětu KPS/ZPDT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Možnosti poznávání osobnosti žáka. 2. Longitudinální a průřezové metody (přednosti a nedostatky). 3. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza). 4. Testové metody (subjektivní, objektivní, projektivní). 5. Zásady konstrukce systematického pozorování. 6. Vedení zjišťovacího rozhovoru. 7. Principy projektivních technik. 8. Specifika dětské diagnostiky. 9. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro děti. 10.Klasifikace psychoterapeutických metod. 11.Individuální metody psychoterapie. 12.Skupinové metody psychoterapie. 13.Případové studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné, sociální a vývojové psychologie
- charakterizovat strukturu osobnosti
- popsat poruchy komunikace
Odborné dovednosti
- rozpoznat chyby sociální percepce
- aplikovat zásady umění jednat s lidmi
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasní možnosti i limity poznávání osobnosti žáka učitelem
- zdůvodní pozitiva i rizika longitudinálních a průřezových metod,
- zařadí psychodiagnostické metody do klasifikační struktury
- rozčlení druhy psychoterapeutických metod
Odborné dovednosti
- konstruuje funkční baterii psychodiagnostických metod a nástrojů pro použití v učitelské praxi,
- odhadne principy projektivních technik pro děti
- orientačně vyhodnotí spontánní výtvory žáků
- zvolí problémovou situaci vhodnou pro individuální a skupinovou psychoterapii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
  • Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Belešová, Mária. Kresba ako výskumný nástroj : Čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. 2017. ISBN 978-80-223-4397-8.
  • Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
  • Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
  • Lovasová, Vladimíra; Szachtová, Alena; Halada, Andrej. Muzikoterapie a asertivita v procese rozvoje osobnosti. Psychologicko-spirituálne a filozoficko-edukačné a. 2006.
  • Mezera, Antonín. Dotazníky k sebehodnocení žáka. 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
  • Říčan, Pavel. Úvod do psychometrie. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1980.
  • Simbartl, Petr. Využití programovatelné robotické hračky Bee-bot v mateřské škole a na prvním stupni ZŠ pro testování klíčové kompetence k řešení problémů. Edukácia ISSN 1339-8725 Roč. 3, č. 2 (2019), s. 16. 2019.
  • Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Šípek, Jiří. Projektivní metody. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
  • VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní