Předmět: Základy pedagogické psychologie a edukační činnosti

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogické psychologie a edukační činnosti
Kód předmětu KPS/ZPPEC
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Předmět a význam pedagogické psychologie. 2.Psychologie učení. 3.Motivace. 4.Psychologie osobnosti pedagoga, lektora. 5.Pedagogický přístup a organizace didaktického procesu. 6.Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení. 7.Témata a plány edukace výuky. 8.Metody edukace jednotlivce. 9.Metody výuky skupiny. 10.Debaty. Hraní rolí. 11.Seminář 12.Přednáška

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka
  • Kontaktní výuka - 11 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/ka se orientuje v základních tématech ze sociální psychologie, psychologie osobnosti a pedagogiky
Výsledky učení
student/ka: orientuje se v jednotlivých druzích učení. Aplikuje jednotlivé fáze učení do konkrétních témat edukační činnosti.
Odborné dovednosti
student/ka: využívá zákonů učení k efektivitě výukového procesu. Vytváří podmínky pro zdárný průběh výuky. Volí vhodné organizační formy a metody výuky ve vztahu ke stanoveným cílům. Realizuje evaluaci výuky dle zásad pedagogického výzkumu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kolokvium,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
  • Zvírotský, Michal. Sebevýchova : teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Vydání 1. 2020. ISBN 978-80-271-2425-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr