Předmět: Základy pedagogické psychologie a edukační činnosti

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogické psychologie a edukační činnosti
Kód předmětu KPS/ZPPEK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Fair Michal, Bc.
  • Fiřtová Lucie, Ing. Bc.
Obsah předmětu
1. Význam a charakteristika edukační činnosti ve zdravotnictví. Zákonitosti psychologie učení ve vzdělávání dospělých. Motivace účastníků ve vzdělávacích kurzech. 2. Projektování edukační činnosti ve zdravotnictví. Standardní výukové metody ve vzdělávání dospělých výklad, přednáška atd. 3. Aktivizující vyučovací metody metody diskusní, metody heuristické, metody situační, metody inscenační didaktické hry. 4. Organizační formy edukačního procesu - týmová výuka, kooperativně-skupinová výuka. Moderní výukové metody (e-learning atd.) 5. Osobnost lektora ve vzdávání dospělých. Evaluace edukačního procesu ve zdravotnictví. Studijní opory: Studijní opora. Courseware (Portál ZČU). Studijní texty k jednotlivým tématům dle potřeb studentů. PowerPointové prezentace k jednotlivým tématům dle potřeb studentů. Individuální a skupinová konzultační setkání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka
  • Kontaktní výuka - 11 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/ka se orientuje v základních tématech ze sociální psychologie, psychologie osobnosti a pedagogiky
Výsledky učení
student/ka: orientuje se v jednotlivých druzích učení. Aplikuje jednotlivé fáze učení do konkrétních témat edukační činnosti. Využívá zákonů učení k efektivitě výukového procesu. Vytváří podmínky pro zdárný průběh výuky. Volí vhodné organizační formy a metody výuky ve vztahu ke stanoveným cílům. Realizuje evaluaci výuky dle zásad pedagogického výzkumu
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : jak s jistotou působivě prezentovat a přednášet . tipy a triky pro úspěšnou prezentaci : vizuální a verbální techniky : přesvědčovací a argumentační strategie : od flipchartu po PowerPoint. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
  • PEASE, A. Řeč těla : jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.
  • Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr