Vyučující
|
-
Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek : 1) Předmět psychologie osobnosti, struktura osobnosti, poruchy osobnosti 2) Motivace, zákonitosti motivace, třídění potřeb 3) Charakter, postoje a jejich utváření, seberegulační vlastnosti 4) Temperament, typologie temperamentu 5) Schopnosti, vlohy, inteligence 6) Frustrace, deprivace 7) Stres, prevence a management stresu 8) Předmět vývojové psychologie, základní vývojové teorie 9) Prenatální a novorozenecké období 10) Kojenec a batole 11) Předškolní a mladší školní věk 12) Starší školní věk a adolescence 13) Dospělost a stáří Osnova cvičení: Práce s vybranými osobnostními dotazníky za účelem hlubšího sebepoznání Psychologické intervence k redukci stresu a zvýšení duševní pohody (např. techniky pozitivní psychologie, všímavost) Prezentace studentských projektů k vybranému vývojovému období
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat obecnou, sociální a vývojovou psychologii, psychologii osobnosti a příslušné psychopatologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální a vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje asertivní, pasivní, agresivní jednání |
vyjmenuje druhy sociálních skupin a popíše způsoby jejich vedení |
objasní aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky realizuje účast v supervizní skupině |
adekvátně používá všechny formy verbální a neverbální komunikace |
správně používá transakční analýzu |
aktivně užívá správné formy komunikace v náročných životních situacích |
provádí sebereflexi v průběhu cvičení |
projevuje empatii v modelových situacích |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KERN, Hans a kol. Přehled psychologie. Praha. Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|