Vyučující
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah sylabu: 1. Význam psychologie pro pomáhající profese; rozdíl psychologie a psychoterapie. 2. Základní kognitivní procesy (myšlení, učení, paměť, koncentrace) a jejich proměny při reakci na stres. 3. Základní afektivní procesy (vnímání, emoce, pocity, hypersenzitivita) a jejich proměny při reakci na stres. 4. Základní kognitivní a afektivní specifika jednotlivých vývojových období, význam attachmentu v sociální interakci. 5. Vliv osobnosti aktéra na dynamiku, intenzitu a efektivitu sociální interakce v multikulturním prostředí. 6. Základy komunikace - verbální i neverbální a jejich význam a proměny v mezilidské interakci na základě kontextu situace. 7. Základy psychopatologie a diagnostiky - spolupráce s psychologem. 8. Vliv stresu na jedince v kontextu lidských potřeb - východisko bio, psycho, sociálně spirituální model přístupu ke člověku a možné copinngové strategie. 9. Strategie řešení konfliktů dle kontextu. 10. Psychologie zdraví a pozitivní psychologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 6 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základní psychologické terminologii v rozsahu střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit předmět obecné psychologie, - definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti, - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů, - charakterizovat testové a klinické psychologické metody, - popsat strukturu osobnosti a náročné životní situace. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat terminologii kognitivní psychologie a psychologie osobnosti, - popsat chování druhých lidí v kontextu struktury osobnosti, - na základě pozorování projevů jedince odhadnout temperamentový typ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda.. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
|