|
Vyučující
|
-
Jůzová Václava, doc. Mgr. Ph.D.
-
Gruber Veronika, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Ullrichová Pavlína, PhDr.
-
Zahradnická Alena, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie, vymezení pojmu zdravotnická psychologie, uplatnění psychologie ve zdravotnictví. Vymezení předmětu psychologie zdraví (vývoj, předmět, cíle, teorie) 2. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi. Zásady komunikace u různých typů pacientů 3. Kategorie popisující psychiku (vědomí, nevědomí, chování, prožívání), Psychické jevy 4. Kognitivní, emoční a motivační procesy (problematika úzkosti, strachu, bolesti u pacientů) 5. Osobnost zdravotnického personálu 6. Zdraví a kvalita života (kvalita života u vybraných onemocnění) 7. Teoretické vymezení zdraví a resilience, Psychoneuroimunologie 8. Následky traumatu, posttraumatická stresová porucha 9. Syndrom vyhoření 10. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí 11. Dušení hygiena 12. Náročné životní situace - Frustrace, deprivace, konflikt. 13. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres, postraumatická stresová porucha. Psychohygiena
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| adekvátně používat všechny formy verbální a nebrbální komunikace |
| správně používat transakční analýzu |
| rozlišit asertivní, pasivní, agresivní jednání |
| aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
| rozlišit druhy sociálních skupin a popsat způsoby jejich vedení |
| objasnit aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky realizovat účast v supervizní skupině během cvičení |
| adekvátně používat všechny formy verbální a neverbální komunikace |
| správně použít transakční analýzu |
| aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
| prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení |
| projevovat empatii v modelových situacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Psychologie zdraví. .
-
ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha Grada, 2012.
-
Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Křivohlavý, Jaro. Jak přežít vztek zlost a agresi : [proč a jak dochází ke hněvu a zlosti, praxe zvládání negativních emocí, první pomoc při výbuchu vzteku a agresivity, jak odpouštět]. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0818-3.
-
Křivohlavý, Jaro. Konflikty mezi lidmi. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1973.
-
Křivohlavý, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
-
Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Křivohlavý, Jaro. Sestra a stres : příručka pro duševní pohodu. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
-
Kučera. Moderní psychologie. .
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2007.
|