Předmět: Zdravotnická psychologie

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu KPS/ZPSY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Černovská Monika, PhDr.
  • Bursová Michaela, Mgr.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia psychologie, vymezení pojmu zdravotnická psychologie, uplatnění psychologie ve zdravotnictví. Vymezení předmětu psychologie zdraví (vývoj, předmět, cíle, teorie) 2. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi. Zásady komunikace u různých typů pacientů 3. Kategorie popisující psychiku (vědomí, nevědomí, chování, prožívání), Psychické jevy 4. Kognitivní, emoční a motivační procesy (problematika úzkosti, strachu, bolesti u pacientů) 5. Osobnost zdravotnického personálu 6. Zdraví a kvalita života (kvalita života u vybraných onemocnění) 7. Teoretické vymezení zdraví a resilience, Psychoneuroimunologie 8. Následky traumatu, posttraumatická stresová porucha 9. Syndrom vyhoření 10. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí 11. Dušení hygiena 12. Náročné životní situace - Frustrace, deprivace, konflikt. 13. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres, postraumatická stresová porucha. Psychohygiena

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Odborné dovednosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
adekvátně používat všechny formy verbální a nebrbální komunikace
správně používat transakční analýzu
rozlišit asertivní, pasivní, agresivní jednání
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích
rozlišit druhy sociálních skupin a popsat způsoby jejich vedení
objasnit aspekty osvojování sociálních rolí a norem
Odborné dovednosti
prakticky realizovat účast v supervizní skupině během cvičení
adekvátně používat všechny formy verbální a neverbální komunikace
správně použít transakční analýzu
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích
prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení
projevovat empatii v modelových situacích
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Test,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Psychologie zdraví. .
  • ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha Grada, 2012.
  • Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • Křivohlavý, Jaro. Jak přežít vztek zlost a agresi : [proč a jak dochází ke hněvu a zlosti, praxe zvládání negativních emocí, první pomoc při výbuchu vzteku a agresivity, jak odpouštět]. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0818-3.
  • Křivohlavý, Jaro. Konflikty mezi lidmi. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1973.
  • Křivohlavý, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
  • Křivohlavý, Jaro. Sestra a stres : příručka pro duševní pohodu. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
  • Kučera. Moderní psychologie. .
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.
  • ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr