|
Vyučující
|
-
Mann Jana, Mgr.
-
Knobloch Eva, doc. PhDr. CSc.
-
Matasová Lenka, Mgr.
-
Hogenová Miloslava, PhDr. Ph.D.
-
Duffková Jana, PhDr.
-
Keshmiri Neghab Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Heckelová Ivana, Mgr.
-
Čech Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Tolarová Dagmar, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. 2. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. 3. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. 4. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. 5. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. 6. Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. 7. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. 8. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. 9. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. 10. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. 11. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. 12. Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. 13. Didaktika výchovy ke zdraví. KPS: Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. KBI: Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. KTV: Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. KPG: Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. Didaktika výchovy ke zdraví.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy a kategorie z biologie člověka a tělesné výchovy, |
| - z psychologického hlediska charakterizovat náročné životní situace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - realizovat systematické pozorování, |
| - strukturovat prezentaci, prezentovat před skupinou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - představit hlavní překonané a současné přístupy ke zdraví a zdravé osobnosti, |
| - objasnit vztah emocionality a lidského zdraví, |
| - uvést příklady chování poškozujícího zdraví, |
| - zhodnotit význam psychohygieny ve škole, |
| - objasnit roli výživy v prevenci onemocnění, |
| - uvést některé přírodní prostředky ochrany zdraví, |
| - vysvětlit vliv pohybových aktivit na zdraví, |
| - klasifikovat typy častých nehod a úrazů, |
| - popsat principy zdravotní tělesné výchovy a význam rekreačního sportu, |
| - charakterizovat pojmy zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - posoudit možnosti prevence psychosomatických onemocnění, |
| - na základě vnějších projevů odhadnout úroveň neurotičnosti, |
| - předvést postup první pomoci, |
| - analyzovat možnosti zařazování výchovy ke zdraví z hlediska RVP. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
-
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Zdraví 21. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha, 2001.
|